23948sdkhjf

Busbranchen er hårdt ramt af corona

Busbranchen er i knæ efter corona-krisen; men hjælpepakkerne har taget toppen af smerten.

Det har bestemt ikke været sjovt at være busvognmand i 2020. Corona-krisen har haft nogle enorme konsekvenser for branchen. Heldigvis har vi fået nogle hjælpepakker, som har taget toppen af smerten; men de har bestemt ikke kureret os. De har kun kunnet lindre smerten.

Sådan siger Poul Anchersen, som både har sin egen busforretning og er kredsformand i brancheorganisationen Dansk Persontrafik.

- Da vi hen over sommeren så, at smitten faldt, fik vi en tro på, at der kunne komme en sensæson i eftersommeren og efteråret - og måske også vinteren. Vi håbede på, at vi kunne gennemføre nogle af de mange arrangementer og ture, der blev aflyst i foråret og sommeren; men med det stigende smittetal og de nye restriktioner er vi slået tilbage til start.

- Jeg ved godt, at der kommer en ny hjælpepakke - og det er vi meget taknemmelige for - men det er en meget uholdbar situation.

Uheldige trappetrin

Et af de punkter, som Poul Anchersen bliver nødt til at kritisere, er den trappetrinsmodel, som hjælpepakkerne er bygget op på.

- Hvis du omsætter bare 1 krone for meget, får det voldsomme konsekvenser for den økonomiske støtte, du kan få. Hjælpepakkerne er desværre formet sådan, at de i værste fald ikke giver et incitament til at gøre noget for at få arbejde.

- Hvis du gør det, har det så stor en konsekvens, at det reelt set koster dig penge at være ude at køre.

- Der er udsigt til at disse trappetrin bliver mindre i de nye hjælpepakker, så jeg håber bare på, at de bliver kædet sammen med de tidligere, så vi kan få mest muligt smertelindring.

Intet lys forude

Transportmagasinet: Er det lys forude?

- Nej, der er ingenting. Lige nu kigger vi ind i 2021 og en skisæson, som nogen tror på og ser frem til; men som det ser ud nu, tror jeg, at skisæsonen bliver aflyst. Der er jo ingen, der ønsker at køre til Østrig i en bus for tiden. Der er ingen efterskoler eller institutioner, der tager på ture. Det kan de ikke forsvare på nuværende tidspunkt.

- Vi håber naturligvis, at der kan ske et mirakel - og at corona’en går i sig selv igen ret hurtigt.... men skal vi ikke bare være realister og så vente på en effektiv vaccine?

På vej mod rekordår

- Ved årsskiftet 2019-2020 var busbranchen ellers på vej ind i et rekordår, fortæller Poul Anchersen.

- Ordrebøgerne var godt fyldt op i januar og februar. Året var startet super godt i forhold til det, man plejer at have i denne periode. Det så også ud til at blive et fantastisk år for turismen i København.

- Mange busselskaber havde forberedt sig med nyinvesteringer, dels på grund af de positive udsigter, dels på grund af de nye miljøzoner regler; men da corona’en kom, gik vi gik fra et positivt rekordår til et negativt rekordår. Man kan sige, at vi slog to rekorder på et år!

Kollektiv trafik fortsætter

Transportmagasinet: Er det samme situation for den kollektive trafik?

- Nej, den kollektive trafik kører, som den skal. Vi havde 14 dage i april med noget nedsat drift; men ellers har den fungeret fint - ja, bortset fra faldet i passagerantallet.

- Passagernedgangen i den kollektive trafik er massiv i store dele af Danmark. Det er lidt ærgerligt, for jeg synes, at der bliver gjort rigtig mange gode ting. Vi gør en ekstra indsats for at rengøre busserne. Vores chauffører har altid visir eller mundbind på, og jeg ved de gør alt, de kan, for at det kan være så sikkert som overhovedet muligt at køre med bus.

Transportmagasinet: Tror du, at der bliver skåret ned på den kollektive trafik?

- Nej, jeg tror, at regeringen og trafikselskaberne ønsker, at den kollektive trafik skal understøtte samfundet, så folk kan passe deres arbejde, skole osv.

- Der kan dog ligge en mulig krise ude i fremtiden, hvis ikke buspassagererne kommer tilbage. Måske må trafikselskaberne tilpasse udbuddet til efterspørgslen, og det kan gå ud over operatørerne.

- Det håber jeg virkelig ikke. Jeg håber på, at vi kan komme over den anden side og leve med denne sygdom, indtil der kommer en vaccine. Indtil da vil vi sørge for, at man kan tage bussen uden risiko, slutter Poul Anchersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094