23948sdkhjf

Ny ledelse på plads hos Bevola

Ledelsesskiftet i Bevola er nu fuldendt. I oktober tiltrådte Dennis Karstensen, og han skal sammen med CEO Per Egil Holm skabe et nyt fundament for virksomheden de kommende år

Kundetilpassede produkter med korte leveringstider og hurtige omskift i produktionen.

Det har været en del af Dennis Karstensens hverdag i mange år. De samme forhold vil være omdrejningspunkt for ham hos Bevola, hvor han som adm. direktør skal være med til at skabe en strømlinet produktionsvirksomhed, der både er leverandør af standardprodukter og specialløsninger til transportbranchen.

Dennis Karstensen tiltrådte som adm. direktør i Bevola den 1. oktober 2020. Han kommer fra en stilling som fabrikschef hos Lemvigh-Müller, hvor han havde ansvaret for coil- og armeringproduktion. Før det var han som fabrikschef i Saint Gobain med ansvar for produktion af akustiklofter.

- Det var også kundetilpassede produkter, jeg beskæftigede mig med der, fortæller han.

- Når man arbejder inden for underleverandørbranchen, har man altid meget korte leveringstider. Kunden ringer og skal bruge noget næsten med det samme. Det er et lod, man har som underleverandør. Man skal være fleksibel og parat til at gå en ekstra mil for kunderne. Sådan bliver det også hos Bevola. Kunden skal have en god oplevelse hele tiden.

Topmoderne produktion

Dennis Karstensens konkrete opgave bliver at skabe en mere effektiv og smart produktion hos Bevola, så man kan opfylde de krav, som kunderne har til kvalitet, leveringstid, pris, innovation og så videre.

- Sammen med vores produktionschef Bent Thybo skal vi optimere de interne processer. Bevola er en topmoderne produktionsvirksomhed. Vi har både laserskærere, revolverstansere, CNC kantpressere, svejserobotter. Vi udfører også manuelle processer til alle specialopgaverne. Vi har en multifleksibel montageafdeling, som monterer standardprodukter og udfører specielle ønsker til vores kunder - enten på bestilling eller i samarbejde med dem.

- Vi har vores egen udviklingsafdeling, så hvis kunden sidder med en specifik udfordring, kan de tage fat i vores udviklingsafdeling og få svar på, hvad der kan lade sig gøre. Vi har en høj kompetence in-house på udviklingsarbejde.

Ledelse

Dennis Karstensen er oprindelig uddannet klejnsmed, men efter nogle år ved svejseapparaterne begyndte han at læse maskinkonstruktion og produktionsstyring. Sidenhen tog han uddannelse inden for ledelse - og hos Bevola får han brug for erfaringer fra alle dele.

- Jeg er "stål-mand" til lidt ud over fingerspidserne. Jeg interesserer mig meget for detaljer og kvalitet i produkterne. Derfor er det utrolig spændende for mig at arbejde med produktion og se, hvor og hvordan man kan justere og lave smårettelser for at hæve kvaliteten eller forkorte leveringstiden.

- Men det er også vigtigt at lytte til ens medarbejdere. Det er jo ofte dem, der ved, hvor skoen trykker - og jeg er så privilegeret at have et fantastisk team her i Bevola. De medarbejdere, jeg omgiver mig med, har en høj kompetence. De er klar til at give den en skalle.

Skandinavisk organisation

Der er 130 medarbejdere i hele Bevola-koncernen. Heraf arbejder de 90 i Danmark, 25 i Norge og 15 i Sverige. Der er en mindre montageafdeling i Sverige; men ellers er produktionen centreret i Danmark.

Virksomheden har også en ganske pæn eksport. Ud over i Skandinavien sælges produkterne i Finland, Tyskland, Polen og de baltiske lande.

- Der er store eksportmuligheder, siger Dennis Karstensen. Vi er allerede gode ude på de forskellige markeder; men vi kan se, at der er meget mere at komme efter. Og det er også noget, vi vil gå efter de kommende år.

Ledelsesskift

Hos BEVOLA referer Dennis Karstensen til virksomhedens koncernchef CEO Per Egil Holm, som sidder i afdelingen i Norge. Han er ikke ny i virksomheden. Han har været landechef i Norge i en årrække, men han er ny i rollen som CEO. Hermed er topledelsen i Bevola ny.

- Vi er midt i en strategiproces, der skal samle aktiviteterne i Danmark, Sverige og Norge endnu mere. Strategien skal skabe ét Bevola - og ikke en virksomhed, der består af tre selskaber, forklarer Dennis Karstensen.

- I sådan en organisation er det vigtigt, at vi kan arbejde på tværs. Vi har en logistikafdeling, en produktionsafdeling, en salgsafdeling, en marketingafdeling osv.; men hvordan kan afdelingerne arbejde mere sammen, så vi får løftet hele forretningen?

- Samtidig ser vi også på vores produktionsstrategi og hvordan vi kan gøre os endnu mere gældende på markedet. Det er ikke kun et spørgsmål om at bygge nogle gode værktøjskasser, men om at optimere kundernes arbejde. Kan vores produkter gøre en forskel for dem?

- Hele branchen taler for eksempel om elektriske lastbiler; men hvilken betydning får det for os og vores kunder? Hvad kan vi gøre for at være med i den udvikling? Hvad kan vi gøre, når der nu skal sidde store batterier på lastbiler og trailere? Hvilke muligheder har vi for at bygge værktøjskasser og andet udstyr på chassiset?

- Vi skal hele tiden være opmærksom på, hvad der sker omkring os. Heldigvis har vi en rigtig god kultur, hvor vi udveksler informationer med hinanden på tværs af landene om trends og hvad, man ellers skal være opmærksom på.

Fire ben at stå på

BEVOLA har fire ben at stå på. Udover standardprodukterne, specialløsningerne og decideret underleverandørarbejde har man også forhandlingen af en lang række produkter til transport og landbrug.

- Det seneste er vores Nordlys-koncept indenfor lys og lygter, som vi leverer direkte fra producenten til slutbrugeren uden alle mulige forhandlerled, forklarer Dennis Karstensen.

- Med Nordlys har vi fundet nogle kvalitetslygter, som er gode til det skandinaviske marked. Nordlys har sin egen hjemmeside; men det er en Bevola-mærkevare. Det er det, konceptet går ud på. Vi tager nogle produkter ind, som er kvalitetsmæssigt i orden, og som vi kan stå inde for. Bevola står for kvalitet, og det er vi meget bevidste om, når vi sender nye produkter på markedet.

- Hos Lemvigh-Müller havde jeg også chauffører i min afdeling; og da jeg annoncerede, at jeg skulle arbejde hos Bevola, var der flere af dem, der gav mig et "thumbs up. "

- Det var en anerkendelse, at de kendte Bevola som et kvalitetsbrand. Det gjorde mig faktisk lidt tryg, for jeg havde ikke selv hørt om Bevola tidligere, slutter Dennis Karstensen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078