23948sdkhjf

Autohjælp-firma øger fokus på højresvingsulykker

i 30 år har Ellen Mathiesen, daglig leder af Rekk Service i Haderslev, talt om, hvordan højresvingsulykker kan undgås. Nu gør det sønderjyske udrykningsfirma et forsøg med sidekameraer i håbet om, at de kan skærpe chaufførens opmærksomhed og reducere stress 

Ellen Mathiesen har været i autohjælp-branchen i en menneskealder, og gennem alle årene er der særligt ét emne, som har ligget hende stærkt på sinde: Sikkerhed. Og nærmere bestemt den sikkerhed, der har til formål at forhindre højresvingsulykker.

- Jeg har talt for masser af skoleelever, og jeg har haft dem med inde i førerhuset på de store lastbiler, så de unge kunne se, hvor vigtigt det er, at de passer på sig selv, siger Ellen Mathiesen, daglig leder af Rekk Service, som er underleverandør til Falck og som har seks biler.

- Der er blinde vinkler, når chaufføren skal orientere sig, og derfor kan vi konstatere, at højresvingsulykkerne fortsat finder sted. Det er en frygtelig og tragisk hændelse for den, det går ud over, men også for den person, som sidder bag rattet, 

Én skærm fremfor mange spejle

Nu vil Ellen Mathiesen have afprøvet, om sidekameraer med bevægelsessensorer er løsningen på problemerne. Rekk Service har netop fået monteret sidekameraer på en 18 ton ladvogn, som blandt andet kører i storbyerne. Ellen Mathiesen lægger ikke skjul på, at hun har store forventninger.

- Det er jo ofte i storbyerne, at højresvingsulykkerne finder sted, fordi chaufføren skal orientere sig i flere retninger på én gang, og fordi cyklister og fodgængere ikke altid er opmærksomme.

Mere opmærksomhed og mindre stress

- Jeg har en forventning om, at sidekameraerne med bevægelsessensor kan skærpe chaufførens opmærksomhed og samtidig reducere stress, fordi han kun skal orientere sig på én skærm fremfor de mange spejle, der i dag sidder på mange af de større biler, siger Ellen Mathiesen og fremhæver, at bevægelsessensorerne gør chaufføren opmærksom på, hvad der sker på siden af bilen.        

- Hvis sidekameraer og bevægelsessensorer samlet set giver den tryghed, som chaufføren har brug for, så vil jeg gerne slå et slag for, at de to ting fremadrettet bliver en del af den ganske almindelige udstyrspakke i bilen, ligesom jeg håber at kunne skubbe til nogle tanker hos andre vognmænd, siger Ellen Mathiesen.

Vigtig signalværdi

Hos Dometic, der er en af de store forhandlere af sidekameraer, glæder man sig over, at det er en virksomhed indenfor autohjælp-branchen, der nu går forrest med det særlige fokus på højresvingsulykker.

- Jeg tror, der er en vigtig signalværdi i, at det er en virksomhed, som i årevis har arbejdet inden for autohjælpen, som nu i praksis vil have undersøgt, hvad det betyder for sikkerheden at køre med sidekameraer med bevægelsessensor, siger Carsten Lauridsen, produktspecialist, Dometic.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078