23948sdkhjf

Privat aktør skal indkræve bøder: Branchen drømmer fortsat om flere p-pladser

Kun 17 procent af parkeringsudgifterne, der blev udskrevet til udenlandske køretøjer mellem den 1. januar 2019 og 30. juni 2020, er betalt. Færdselsstyrelsen overtog kontrollen med parkeringsreglerne på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet den 1. januar 2019, men det er en administrativ tung opgave at opkræve afgifterne hos udenlandske virksomheder.

Derfor har Færdselsstyrelsen indgået aftale med Euro Parking Collection plc (EPC), som fremadrettet skal opkræve ubetalte parkeringsafgifterfra skyldnere uden for Danmarks grænser.

- Det skal være slut med udenlandske lastbiler, der ser stort på vores regler og spekulerer i, at vi ikke kommer efter dem. Langt de fleste parkeringsafgifter, der er udskrevet til danske køretøjer, bliver betalt, og det er helt urimeligt over for dem, der rent faktisk betaler, at udenlandske virksomheder bare lader p-afgifterne ligge. Derfor styrker vi indsatsen med opkrævningen af ubetalte afgifter, således at udenlandske virksomheder skal regne med at blive stillet til ansvar, når de bryder reglerne. Det er kun rimeligt, og dermed bliver forholdene for virksomhederne ens for alle, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Udmeldingen får en blandet modtagelse af branchens aktører.

At der tilsyneladende er fundet en løsning for inddrivelsen, møder ikke modstand hos DTL. Men det udløser langt fra jubel heller:

- Klampning er én-gang-for-alle-løsning i de her sager, for dels sikrer det betaling ved kasse 1, dels tvinger det de virksomheder, der spekulerer i lavtlønschauffører og social dumping, til at sikre ordentlige forhold for chauffører, herunder reel overnatning. Hele deres forretningsmodel er, skal vi huske på, bygget op om konkurrenceforvridning gennem brug af lavtlønschauffører, og at man kan køre på kanten eller på den gale side af reglerne i fx Danmark, som vi ser det med de ubetalte afgifter. Men vi håber da, at inkassovirksomheden får succes med at inddrive gælden, siger administrerende direktør i DTL Erik Østergaard.

Initiativet hilses velkommen af ITD, der samtidig gør opmærksom på, at løsningen først og fremmest ligger i at sikre, at der ikke er grund til at udskrive bøder i første omgang.

- Det godt, at man nu styrker opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder, så der er lige vilkår for alle. Men helt basalt drejer det sig om, at lastbilchauffører skal have mulighed for at parkere uden at risikere bøder. Når vi ser så mange parkeringsbøder på rastepladserne, er det jo udtryk for, at der er for få pladser, og det sætter chaufførerne i et helt urimeligt valg mellem at få en bøde eller risikere at overskride køre- og hviletidsbestemmelserne i jagten på en ledig plads, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093