23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Krone vinder frem

Krone-koncernens årsregnskab viser en omsætning på 14 milliarder kroner. I Danmark øgede Krone sin markedsandel fra 34 til 40 pct.

Den privatejede tyske Krone-koncern, der hører til blandt Europas førende producenter af trailere og landbrugsmaskiner, vinder markedsandele på de internationale markeder, som i regnskabsåret 2019/20 tegner sig for over 70 procent af koncernens samlede salg.

Samlet omsatte Krone i 2019/20 for 1,9 milliarder euro (ca. 14,25 milliarder kroner). Knap 67 procent af omsætningen kom fra salg og leasing af både nye og brugte trailere.

I Danmark faldt det generelle trailermarked med 17 procent, mens Krones datterselskab Krone ScanBalt med hovedkontor i Padborg oplevede en fremgang i markedsandele fra 34 til 40 procent.

Krone Scanbalt har også det overordnede ansvar for traileraktiviteterne i Sverige og de baltiske lande. På disse markeder oplevede man en markedsmæssig fremgang på omkring 5 procent og dermed nogenlunde samme udvikling som i Danmark.

Koncernens resultat er påvirket af både COVID-19 og usikkerheden omkring Brexit, men koncernens formand Bernard Krone ser alligevel optimistisk på de fremtidige muligheder og venter i indeværende regnskabsår en omsætning på samme niveau som i 2019/20.

I 2019/20 investerede Krone godt 60 mio. euro (450 mio. kr.) i udbygning af sine produktionsfaciliteter og i lancering af et nyt trailerprogram. Centralt i udviklingen er digitale løsninger, som giver Krones transportkunder nye muligheder for at optimere deres distributionsløsninger og dermed øge indtjeningen.

Tyskland er fortsat Krones største trailermarked, mens salget i de øvrige vesteuropæiske lande samlet udgør 43,3 procent. Det østeuropæiske marked udgør nu knap 19 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093