23948sdkhjf

Nye rapporter: Lovende resultater med grøn genbrugsasfalt

Vejdirektoratet gennemfører i disse år en række forsøg på at udvikle en ny og mere bæredygtig metode til at reparere eller udskifte de bærelag, der ligger under asfalten på vejene.

Forsøgene, der laves i samarbejde med asfaltbranchen og kommunale samarbejdspartnere, handler om at udskifte nyproduceret asfalt med en form for grøn genbrugsasfalt, der har det tekniske navn Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM). Det er en asfalttype, der bygger på genbrug af eksisterende materialer og også har en mere klimavenlig produktionsmetode.  

Hvis den grønne genbrugsasfalt bliver en succes, kan den udgøre endnu et vigtigt skridt i den grønne omstilling af hele vejbranchen.  

Vejdirektoratet har netop offentliggjort en række rapporter, der dokumenterer den umiddelbart positive effekt af de forsøg med grøn genbrugsasfalt, der indtil videre er udlagt.  

- Rapporterne viser, at den grønne genbrugsasfalt – altså det bærelag, der ligger under vejens slidlag - indtil videre fungerer rigtig fint på de teststrækninger, hvor vi har udlagt den, siger områdechef Søren Andersen fra Vejdirektoratet.

- Vi kan se, at BSM-asfaltens egenskaber er på tilnærmelsesvis samme niveau som almindelig asfalt. Det er naturligvis meget positivt, da det er en klimavenlig måde at etablere nye bærelag i vejene. Men vi skal naturligvis overvåge forsøget i de kommende år, før vi ved, om vi har fundet en permanent løsning.

Det er Teknologisk Institut, der har gennemført analysen og skrevet rapporterne på bestilling fra Vejdirektoratet.

Siden efteråret 2019 er der i Danmark gennemført otte teststrækninger med BSM-asfalt, som er fulgt op med omfattende analyser. Vejdirektoratet har igangsat et videre testprogram og analysearbejdet gennemføres af Teknologisk Instituts asfaltlaboratorium i løbet af 2021.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079