23948sdkhjf

ATL: Transportlærlinge bliver fortsat ladt i stikken under nedlukning

Lige nu er det ikke muligt for transportlærlinge at tage kørekort, ADR-beviser eller kran og gaffeltruck-certifikat på erhvervsskolerne. Certifikatkurserne er omfattet af restriktionerne for at undgå spredning af smitte med covid-19.

Det giver store udfordringer for både lærlinge og virksomheder. Når nyansatte lærlinge ikke kan tage et lastbilkørekort, er der reelt ikke meget, de kan lave i deres læretid. ATL vurderer, at mindst 3-400 lærlinge inden for godsområdet indtil videre kan være ramt af denne problemstilling. Hertil kommer lærlinge, der er ansat i busselskaber.

- Enhver genåbning skal overvejes nøje, men på det her område er der nogle helt særlige forhold. I modsætning til en række andre lærlingeområder er stopklodsen overfor at kunne tage certifikater og kørekort ensbetydende med, at det er svært at få en meningsfuld læretid. Man kan i sagens natur ikke blive ved med at sætte personer, der skal uddannes til chauffører, til noget, der ikke indbefatter kørsel, siger Lars William Wesch direktør i ATL.

- Vi opfordrer regeringen til at åbne op med respekt for de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger. Skolerne har allerede vist, at de kan klare det i forhold til AMU-kursister og derfor må det også være muligt at gøre det på ansvarlig vis med lærlinge, siger Lars William Wesch.

SCT: Det er svært

SCT Transport A/S i Gilleleje ansatte for en måned siden to lærlinge.  De har brugt den første tid på at få en introduktion til virksomheden og arbejdet som chauffør. I denne uge skulle de have begyndt på at tage et lastbilkørekort, men det er desværre ikke muligt.

- Det er en forudsætning for, at de kan gennemføre deres uddannelse, at de har et kørekort. Jeg gør, hvad jeg kan for at motivere lærlingene i den nuværende situation, men det er svært. Det er ikke sjovt for dem at sidde på passagersædet og kigge på, siger Ronni Rasmussen, uddannelsesansvarlig i SCT Transport.

- SCT har en størrelse, som gør det muligt for os at inddrage lærlingene i forskellige projekter, som de kan bruge i deres uddannelse. Men alligevel er der grænser, da vi begynder at komme i karambolage med de faglige mål i bekendtgørelserne, siger han.

Tabt motivation og penge

Den nuværende situation fører altså til, at lærlingene taber motivationen, og virksomhederne taber penge. Uden et kørekort er lærlingene en ren udgift for deres arbejdsgiver.

- Vi risikerer at måtte sige dem op, fordi der ikke er noget, de kan lave. Så må vi udskyde uddannelsen til restriktionerne er væk, siger Ronni Rasmussen.

Den uddannelsesansvarlige hos SCT Transport efterlyser noget pragmatisme – også hos erhvervsskolerne. Hvis lærlingene kan få adgang til undervisningsmateriale, kan de gå i gang med teoriundervisningen med hjælp fra de uddannede chauffører på virksomheden.

- Lærlingene er ikke så gode til at sidde derhjemme og modtage onlineundervisning. Men vi kan hjælpe dem, og så kan de hurtigere tage kørekortet, når restriktionerne er ophævet, siger Ronni Rasmussen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093