23948sdkhjf

Hver 10. lastbilchauffør skal være kvinde

 Kun to ud af 100 lastbiler på de danske veje føres af en kvinde. Sammen med erhverv som fiskeri, murere, tømrere og elektrikere placerer det lastbilchauffører som et af de fag med absolut færrest kvindelige medarbejdere.

Derfor besluttede Fagforbundet 3F og de to arbejdsgiverforeninger ATL og DTL-A at nedsætte en taskforce til at kortlægge barrierer og finde løsninger på, hvordan chaufførfaget kan gøres mere attraktivt for kvinder.

Nu er taskforcen klar med deres rapport, som indeholder syv konkrete anbefalinger, der skal få flere kvinder til at vælge chaufførjobbet:

  1. Virksomhederne skal sætte mål for at få flere kvinder.
  2. Vis at kvinder er velkomne og skab en god kultur.
  3. Lav en mentorordning i virksomheden.
  4. Tilbyd fleksible arbejdstider.
  5. Sørg for arbejdstøj til begge køn og aflåste omklædningsrum.
  6. Sæt fokus på sundhed, bevægelse og kost på arbejdspladsen.
  7. Inviter lokale skoleklasser på besøg eller tilbyd at besøge skolerne.

Mange myter at bearbejde

- Mange tror stadig, at det er et fysisk krævende job at være lastbilchauffør. Sandheden er, at der med den teknologiske udvikling er kommet så mange hjælpemidler, at kvinder også kan være med, siger Lars William Wesch, der er direktør i Transportens Arbejdsgivere, ATL.

Han er enig i, at der stadig i 2021 er en hel del myter, der skal bearbejdes.

- Vi ser ind i en fremtid, hvor vi kommer til at mangle chauffører i Danmark. Derfor er det afgørende at øge tilgangen af arbejdskraft til branchen. Desuden ved vi, at en øget kønsdiversitet er gavnligt for både bundlinje og arbejdsklima. Derfor er det vigtigt at sætte ind nu. Første skridt er at gøre virksomhederne opmærksomme på barriererne i forhold til rekruttering af kvinder, siger han.

Gøre opmærksom på faget

- To af de helt store barrierer, som taskforcen har identificeret, handler om at gøre forældre og folkeskolens uddannelsesvejledere opmærksom på chaufførfaget, fortsætter Lars Wesch.

- Forældre og skolevejlederne skal se chaufførfaget og transportbranchen som en mulighed for de unge piger. Desuden er det vigtigt, at vi arbejder med branchens omdømme, så pigerne har lyst til at vælge et job bag rattet.

Nye initiativer

- Om 10 år skal hver tiende lastbilchauffør være kvinde, siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær for 3F’s Transportgruppe.

- Det mål når vi kun, hvis hele branchen arbejder målrettet med nye initiativer og fokus på kultur. Da der er en stor overvægt af mænd i godstransportbranchen, er det vigtigt at også mændene går helhjertet ind opgaven med at øge diversiteten. Rekruttering af kvinder skal ikke kun være et kvindeligt anliggende. Det er alles ansvar.

Han glæder sig derfor over, at der også er mænd med i taskforcen.

 

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125