23948sdkhjf

Klar til sidste etape af Fynske Motorvej

 Fynske Motorvej er i gang med at blive udbygget fra fire til seks spor over Vestfyn. Strækningen mellem Middelfart og Nørre Aaby blev færdig i 2015. Herefter fulgte strækningen Odense V til Gribsvad, som til sommer får det afsluttende lag asfalt. Nu er det kun den sidste etape, som mangler i denne omgang.

Vejdirektoratet forventer, at anlægsarbejderne på selve motorvejen starter efter påske. Allerede i marts vil entreprenøren M. J. Eriksson udføre nogle natarbejder i motorvejens midterrabat og gå i gang med at rydde træer og buske i siderne af motorvejen for at give plads til sideudvidelsen.

Trafikken skal frem selvom der udbygges

- Det er vigtigt, at trafikken på E20 kan afvikles på en fornuftig måde, mens motorvejen udbygges, siger Mike Boesen fra Vejdirektoratet.

- E20 forbinder Vest- og Østdanmark, og der er dagligt meget trafik hen over Fyn. Den trafik skal kunne afvikles under udbygningen, og derfor er trafikafvikling vægtet højt i vores evaluering af de modtagne tilbud.

I starten af november gik arbejdet i gang med at forlænge de broer, der fører skærende veje under motorvejen. Det drejer sig om broerne ved Gremmeløkkevej, Ejbyvej, Rørupgyden, Ålsbovej og Indslevvej. De arbejder er blevet forsinket, og bliver først færdige i løbet af maj og juni måned på grund af tre uger med hård vinter.

- Derfor går der beklageligvis et par måneder ekstra før trafikanterne kan benytte kommunevejene under motorvejen, siger Mike Boesen.

Sådan er udvidelsen planlagt

J. Eriksson vil dele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i to dele, og starter længst mod vest frem til øst for Gremmeløkke Å. Den del påtænkes udført i begge retninger i 2021 og den resterende del mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad udvides i 2022.

- Entreprenøren har valgt at have vejarbejde på en kortere motorvejsstrækning ad gangen. Dette giver en fordel for trafikanterne, slutter Mike Boesen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109