23948sdkhjf

Dobbelt-trailere er kommet et skridt nærmere

- Både Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet er i gang med at undersøge, hvordan vi kan få dobbelt-trailer-konceptet indført på de danske veje. Det ser meget positivt ud, og jeg er overbevist om, at det nok skal lykkes.

Sådan siger Henriette Kjær, ITD’s politiske chef efter hun i mandags deltog i et møde med Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet og de andre transportorganisationer.

Mødet, der blev holdt virtuelt, var blevet indkaldt, så transportorganisationerne kunne diskutere muligheden for at transportere mere gods og samtidig sikre en grøn omstilling af vejtransporten sammen med myndighederne.

- Fra ITD’s side er vi først og fremmest optagede af, at vi får kigget på alle de værktøjer, vi ved, kan hjælpe en grøn omstilling på vej på en god og fornuftig måde, siger Henriette Kjær, som op til mødet præsenterede ITD’s katalog med forslag til, hvordan vejgodssektoren nemt og hurtigt kan nedbringe CO2-udledningen.

Et af de mest oplagte tiltag er dobbelttrailerne. De kendes fra Sverige. Desuden har det været beskrevet i Klimapartnerskabet for landtransport og i ITD’s egen klimaplan, der blev udarbejdet sidste år.

- Ved at tillade lastbiler med dobbelt-trailere vil man kunne reducere CO2-udledningen fra vejgodssektoren med 110.000 ton om året. Det er et bidrag, man bør tage imod og få iværksat snarest, mener Henriette Kjær.

Gang i en analyse

Som en del af regeringens aftale om grøn omstilling af vejtransporten er det besluttet at sætte gang i en analyse af, hvordan optimerede vægt- og dimensionsbestemmelser kan hjælpe den grønne omstilling i vejgodssektoren på vej.

Analysen skal også se på klima- og miljøeffekter, fremkommelighed, færdselssikkerhed og økonomi for de enkelte forslag.

Analysen forventes afsluttet i indeværende år, hvorefter det er forventningen, at der kan fremsættes konkrete ændringsforslag til dimensionsbekendtgørelsen i første halvdel af 2022.

 

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.08