Transportdirektør: - Du er ikke med, hvis du ikke har et klimarigtigt tilbud.
- Du er ikke længere med i spillet, hvis du ikke står klar med et klimarigtigt tilbud.
Sådan siger Jens Andersen, CEO i transportvirksomheden Kaj Madsen fra Kolding.
Kaj Madsen er en transportvirksomhed med base i Kolding, der har speciale i internationale transporter af
temperaturfølsomt gods. I 2025 skal 50 pct. af Kaj Madsens biler kører på et miljøvenligt alternativ til diesel, og i dag består 10 pct. af flåden på 360 biler af LNG-lastbiler.
- LNG er en god mulighed nu, fordi der er masser af det – og vi skal ikke holde i otte timer for at lade et batteri op, siger Jens Andersen.
- Desuden kan vi tanke på samme facon som i dag. Vi får en væsentlig reduceret klimabelastning. Det betyder konkret for os, at vi kan køre billigere rundt i Europa, fordi der ofte kun er vejskat på dieselkørsel.
Tager godt imod LNG
Ifølge Jens Andersen efterspørger kunderne i højere og højere grad de mere bæredygtige løsninger.
- Mange af vores kunder er tæt på detailledet – og for dem er det udslagsgivende, at vi kan tilbyde klimarigtig kørsel.
- Som leverandør vil og skal vi kunne tilbyde målrettede løsninger, som passer til den enkelte kundes behov. - Vores kunder tager godt imod LNG som en del af løsningen, og vi vil gerne kunne tilbyde vores danske kunder flere muligheder, siger Jens Andersen.
Hos Kaj Madsen ser man også på HVO, brint og hybridkøretøjer, som andre teknologier, der kan komme i spil i omstillingen af den tunge transport; men LNG viser et potentiale, som kan betyde flere investeringer fremadrettet.