23948sdkhjf

TEST: Startklar og gedigen tømmerbil

Robust er det første ord, der faldt mig ind, da jeg forleden steg ombord i en færdigopbygget Mercedes-Benz Actros tømmerbil hos Mercedes-Benz København i Greve.

Det er en daglig slider, der er opbygget efter fabrikkens kendte "Startklar" koncept - lige til at køre afsted i med kran og lad fra danske HMF.

I Københavnsområdet og for den sags skyld på det meste af Sjælland er det i udpræget grad bybiler som Atego og entreprenørbiler som de mindre Actros-udgaver, der er i flertal, mens eksportbiler i øget grad findes vest for Storebælt.

Mercedes-Benz importøren introducerede for et par år siden deres "StartKlar" koncept - bl.a. efter svensk forbillede - hvor man hos forhandlerne kunne finde en færdig opbygget lastbil - og her var det de mest gængse udgaver. Blandt dem er den klassiske tømmerbil, som der måske kører 1.000 af herhjemme.

Tidligere hed modellen Antos, men fabrikken har valgt at forenkle udbuddet af tungere on-road lastbiler, så nu er betegnelsen Actros. Her er der tale om et førerhus, der er tilpasset de mest gængse ønsker. Førerhuset er ClassicSpace, hvor der blandt andet er blevet plads til en køleboks på motortunnelen mellem sæderne.

Rundt i Roskilde

Testbilen, som Transportmagasinet, fik mulighed for at se nærmere på, tog vi på en tur rundt i Roskildes omegn. Ikke på besøg i en tømmerhandel - som jo ellers kommer til at blive hjemsted for bilen - men vi foretog flere start-stop manøvrer, som den vil blive udsat for, når den afleverer materialerne fra tømmerhandlen til entreprenører og håndværker på de byggepladsen.

Derfor er der selvfølgelig også med tvangsstyret og løftbar bogieaksel, så man ikke kører overfladen op, når man skal manøvrere. Her bliver man glad for det nye MirrorCam system, som har erstattet de klassiske sidespejle. MirrorCam er en kameraløsning, så man på to monitorer på A-stolperne har et godt udsyn bagude. Man ved helt præcist, hvor ladet ender - men oveni har man også et eftermonteret bakkamera fra firmaet MXN til at hjælpe én rundt.

Rundkørsler og sving

Vi passerede flere rundkørsler og sving. Oplevelsen var god, for vi havde hele tiden godt udsyn ned langs køretøjets sider. Når man skal mange ting på én gang - med en del trafik med hårde og bløde trafikanter omkring lastbilen - er det også rart, at den ikke "løber fra èn" mens man holder øje."

Hele forløbet ses på de store monitorer på A-stolperne i kabinen - for der er All Round Visibility - det vil sige en meget bredere synsvinkel, og kameraerne bliver ikke snavset til, som sidespejle har for vane, på grund af kamerahusets aerodynamiske udformning.

Små stiplede linjer

Små stiplede distancelinjer på monitoren angiver også præcis, hvor lastbilens lad slutter - og tre rækker stiplede linjer bagest på monitoren indikerer, hvor køretøjerne bag lastbilen helt præcist befinder sig. At vide, hvor bagenden af traileren præcist befinder sig, er også en stor hjælp, når man f.eks. skal bakke.

Lastbilens bagkofanger var udskydeligt, så man kan slå bagsmækken ned som en forlængelse af ladet - og dermed kan fragte længere emner sikkert.

Den nye Actros-generation med MirrorCam i stedet for sidespejle blev iøvrigt valgt til Truck of the Year 2020 - ikke mindst på grund af den øgede sikkerhed. Det er en stor fordel på eksport-lastbiler - men ikke mindre på en entreprenørbil herhjemme.

Multimedie cockpit

Kabinen er i princippet identisk med den øvrige Actros familie og med samme muligheder for valg af lille eller stor multimedieskærm, men der er en skærm foran chaufføren med oplysninger om bl.a. hastighed - og en skærm midt på instrumentbrættet med bl.a. telefonoplysning.

Man har også navigation - og der er elektronisk parkeringsbremse. Man sidder også rigtig godt bag det multijusterbare rat i det luftaffjedrede førersæde.

Sikkerhedsdetaljer

Mange sikkerhedsdetaljer er bevaret blandt andet Active Brake Assist (ABA), som er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer. ABA styres via kamera og radar. Lastbilen havde dog ikke adaptiv fartpilot, men almindelig fartpilot. Vi skal dog også nævne radarbaseret højresvingsassistent, der hjælper én med at holde øje med de bløde trafikanter, når man skal om hjørner.

Bilen er ganske let at køre i - ikke mindst takket været 8-trins PowerShift 3 automatgear. Kørestillingen er fin og bilen er let at betjene under alle forhold.

MirrorCam er standard på den nye Actros, men hvis man hellere vil have de klassiske spejle, kan man sparet cirka 5.-6.000 kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128