23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tra­fik­plan kan have hø­je­re kli­maaf­tryk end for­talt

Regeringens store trafikplan undlader at sætte tal på CO2-udledningen i 2030, men angiver et tal for 2035, hvor der er langt flere elbiler. Det skriver Børsen.

Regeringen kalder selv den nye, store trafikplan for "CO2-neutral", men resultatet kan blive noget anderledes. 

Regeringens egen opgørelse over CO2-udledninger tager udgangspunkt i år 2035. Her forventes der op mod 1,5 mio. "grønne" biler på vejene. Der er ikke lavet en opgørelse for udledningen i hverken 2025 eller 2030, hvor den grønne bilparkt er langt mindre.

Ud fra opgørelsen i 2035 får planen derfor også et mere grønt skær, end den egentlig fortjener, fortæller professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, Mogens Fosgerau til Børsen.

- Bilkilometerne bliver grønnere og grønnere, som årene går, så ud fra et klimaperspektiv vil det selvfølgelig også se bedre og bedre ud, jo længere ud i fremtiden man regner, siger han.

Transportministeriet bekræfter over for Børsen, at hvis politikerne vælger f.eks. at gennemføre mange vejprojekter i de første år af perioden frem mod 2035, så vil det generelt også føre til større CO2-udledning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094