23948sdkhjf

- Lastbiler har brug for rasteplads-kapacitet, ikke rabat på p-afgiften 

Et flertal i Folketinget vedtog i går en rabatordning for p-afgifter pålagt lastbiler på rastepladser, hvis de betales hurtigt. Det skal fremme betalingsvilligheden, som især er lav blandt udenlandske lastbiler.

For Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD) er den nye lov dog ikke løsningen på det grundlæggende problem, som er en massiv mangel på kapacitet rastepladserne langs motorvejen.

- Vi kan jo se på opgørelserne, at næsten 90 procent af alle p-afgifter til lastbiler bliver givet på grund af parkering uden for afmærkningerne. Det er et klart tegn på, at der simpelthen ikke er nok p-pladser til erhvervstransporterne. Hvis der er en ledig plads, parkerer chaufføren selvfølgelig her, siger branchedirektør Jesper Kronborg fra SLD.

- Vejdirektoratets undersøgelser af rastepladskapaciteten når frem til samme konklusion om overbelastede rastepladser.

Forgæves forsøg på regulering

- Det er ikke muligt at regulere sig ud af problemet, fortsætter Jesper Kronborg. Det har man forsøgt med indførelsen af en tidsbegrænsning på 25 timer på rastepladserne. Man har også forsøgt sig med en forhøjelse af bødetaksten. Og nu forsøger man sig med en rabatordning.

- Lastbiler har brug for mere rastepladskapacitet, ikke rabat på p-afgiften. Derfor må man afsætte penge til anlægsudvidelser af rastepladserne, og det bør man gøre i de igangværende forhandlinger om infrastruktur.

Behov for 200 mio. kr.

- Venstre har været ude at sige, at der skal afsættes en pulje på 200 mio. kr. til området. Det ønske bakker jeg fuldstændig op om, siger Jesper Kronborg og henviser til, at Vejdirektoratet selv har peget på, at man med 180 mio. kr. kan udvide kapaciteten med næsten 500 pladser.

- Det er en betragtelig forøgelse fra de nuværende ca. 1.300 lastbilsparkeringspladser.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109