23948sdkhjf

TEST MAN TGM - Her er chaufførkomforten i top

Når man kører i de små og mellemstore lastbiler, har man som regel ikke samme komfort og luksus som i de større langtursbiler; men MAN har valgt at gøre en forskel med øget fokus på arbejdsmiljøet for chaufføren.

MAN i Danmark har netop introduceret den nye generation af deres lette lastbiler TGL og TGM - og netop nu er en karavane med de nye lastbiler på vej rundt til forhandlerne.

Vi lægger ud med test af TGM-modellen, hvor M står for medium. Vi har prøvet den nye lastbil i et par timer og kørt rundt i Aarhus og omegn - og det er netop regionalkørsel, hvor den kommer til sin ret.

Både TGL- og TGM-serien er udstyret med D08-motorserien, der har firecylindrede udgaver på 4,6 liter og sekscylindrede udgaver på 6,9 liter. Motorkraft varierer fra 160 til 320 hk. Der er hastighedsbegrænser på 90 km/t.

Testbilens 290 hk motor er ikke ny, men tillempet den nye udgave. Motorerne kom til for et par år siden i Euro 6d udgave, og der forventes nye motorer indenfor de nærmeste år efterhånden som miljøkravene øges.

Der er masser af trækkraft i TGM-lastbilen med et moment på 1.150 Nm - så vi havde ingen problemer med at forcere bakkerne på den kuperede motorvejsstrækning fra Aarhus mod Randers, men der var heller ikke meget ballast i bilen. Derfor startede lastbilen i tredje gear.

Det er spændende at se på kurverne for hestekræfter og moment, for der er nærmest flad hk-kurve fra før 1.800 omdrejninger, hvor momenttallet først er ved at dykke. Så fokuserer man på det såkaldte muslingediagram, og her ligger omdrejningstallet optimalt mellem 1.700- og 1.750 omdrejninger.

12 trins automatgear

Gearet var en 12 trins automatiseret TipMatic gearkasse. Øverste gear er et overgear. Gearene kan også betjenes manuelt - og systemet omfatter MAN Idle Speed Driving i forbindelse med tomgang.

Motorbremsen var forsynet med flere trin og var med til at gøre kørslen i byen mere smidig - især i sving - og så sparer man jo også på bremserne.

TGM-serien er udviklet til totalvægte mellem 12- og 26 ton. Den TGM, vi prøvede, havde en totalvægt på 18 ton - med 8,5 ton foraksel og 11,5 ton bagaksel - og en udveksling på 4,11. Der var differentialespær på bagakslen. Det sætter man stor pris på ved igangsætning på opkørt underlag.

Med luftaffjedring

TGM er lige præcis lastbilen, der har distribution som hovedformål. Testbilen havde elektronisk styret luftaffjedring for og bag, som igen var med til at hæve kørselskomforten - og godt for godset.

Denne transportform strækker sig jo fra pakkelevering i bycentre via dagligvaretransport fra terminaler til butikker, mange former for intern transport til regional termotransport. Dertil en række former for specialtransport. Selv i denne lettere genre, skal lastbilen være den bedste arbejdsplads for chaufføren - som man udtrykker det hos MAN.

Tillokkende førerhus

- Det handler om at udvikle en lastbil, som har alt det, som en chauffør har brug for til at passe sit arbejde. Det er ikke mindst derfor, vi har udviklet et helt nyt førerhus -og det er vigtigt, at det er tillokkende.

Det fortalte udviklingschefen for MAN’s nye lastbilsgeneration, Susanne Bauer, til Transportmagasinets udsendte ved verdenspræmieren i Bilbao i Spanien i begyndelsen af 2020.

Det har taget fabrikken fem år at udvikle hele paletten af nye lastbiler. Der er fra den mindste til den største model fokuseret på fire hovedpunkter:

chaufførens arbejdsplads,

lastbilens effektivitet med optimal nyttelast,

lastbilens stabilitet og

et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

Fin førerkomfort

Det er førerhusets udformning, som vi gerne vil fortælle mere om. Der er i testkøretøjet tale om det kompakte CC førerhus - smalt, kort og med normal højde.

Adgangen til førerhuset virker næsten som en trappe, og dørens åbningsvinkel er på næsten 90 grader. Der er to trin op til gulvet i førerhuset, og her møder der os et luftaffjedret klimatiseret Recaro sæde med skuldertilpasning, lændestøtteindstilling og armlæn. Samlet giver det rigtig god støtte. Sammen med det multijusterbare læderrat opnår man en fornem kørestilling. Også det uaffjedrede passagersæde er fra Recaro.

Multifunktionsrat

Der er også tale om et nydesignet multifunktionelt rat med kontakter, der er lette at betjene. Den adaptive fartpilot indstiller man på et lille drejehjul til venstre på rattet. Fartpiloten blev vi hurtigt dus med på vores testtur.

Funktioner som radio og håndfri telefon kan også betjenes uden at tage hænderne fra rattet. Alle afbrydere og knapper er placeret på instrumentbrættet og ratstammen.

MAN TGM har ikke den avancerede SmartSelect betjening og flere skærme som TGX, men derimod en mindre drejeknap, som man kan trykke på for at aktivere informationssystemet. Det hele er samlet omkring lastbilens nye skærme foran chaufføren.

Splitskærm

Der er en 12,3 tommer stor skærm midt på instrumentbrættet. Her kan man etablere såkaldt split-skærm, så man kan holde øje med flere funktioner på samme tid som for eksempel navigation, radioindstilling og hele infotainmentsystemet.

Testbilen var også forsynet med køleboks, solgardiner, aflægningsbord og flere aflæggerum.

Designet af førerhuset handler om øget brugervenlighed, optimal ergonomi og bedre plads samt daglig anvendelse med arbejdet i den øgede digitale hverdag.

EasyControl - en god idé

I den forbindelse har MAN - som i den store TGX-model - valgt at placere fire kontakter nederst på førerdøren, kaldet EasyControl, som kan nås´, når man står på jorden uden for lastbilen. Det betyder, at chaufføren for eksempel kan aktivere advarselsblink fra gaden uden at skulle op i førerhuset. Denne funktion er fast - de tre andre kontakter har valgfri funktioner. En rigtig god idé, som øger sikkerheden.

Fortsætter på side 18

forsat fra side 17....

Vi skal også fortælle, at MAN har hævet kvaliteten endnu mere i de nye modeller, og derfor virker støjniveauet lavere i førerhuset. MAN oplyser selv, at støjniveauet er maksimalt 79 decibel.

Sikkerhed spiller en stor rolle i vore dage - og moderne lastbiler får flere og flere assistentsystemer. Vi har nævnt adaptiv fartpilot, som sikrer afstand til køretøjet foran - en afstand, som man kan indstille - men desuden skal vi nævne aktiv nødbremse, antispin-system, skiltegenkendelse, sporassistent og fjernlysassistent.

Se rundt om lastbilen

Testbilen havde ekstraordinært MAN ComfortSteering, VAS (Video Turning System) og Around View Monitor (360 graders udsyn rundt om køretøjet).

ComfortSteering sørger for at lastbilen holder sig i sin vejbane - og det mærker man ved at rattet ligesom trækker køretøjet på plads, hvis man er lidt uopmærksom.

Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne LED-forlygter med signatur kørelys, kurvelys og tågelygter. De el-indstillelige sidespejle og tillige opvarmede. Endnu har MAN ikke valgt kameraløsninger frem for sidespejle - men det vil komme senere, har udviklingschef Susanne Bauer fortalt.

Digitale tjenester

Ligesom TGX er de nye udgaver forberedt for en række digitale tjenester kaldet MAN DigitalServices. Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre betales i form af en mindre tillægspris. Via systemet kan man planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og styre flådestyring.

Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante, ved hjælp af en app på mobiltelefonen. Ved hjælp af appen kan man let foretage en digital kontrol inden kørsel, få brugerinstruktioner og information om køretøjet og kommunikere med MAN-værkstederne på en enkel måde.

RIO Box-tilslutningsenheden er i den forbindelse standard i hele den nye MAN modelserie. Her kan man planlægge service, flådestyring og hente forskellige data fra lastbilen.

Lettere for opbyggere

Man kan også indstille bilens vandfyr til opvarmning - og evt. bede om en fast temperatur.

Derudover kan man vælge at få chassiset leveret med forskellige karrosseriforberedelser fra fabrikken. Det gør jobbet lettere for opbyggeren og billigere for vognmanden. MAN har sin egen digitale platform, hvor opbyggere kan søge efter data og information om det relevante chassis.

Mere end 700 chauffører blev taget med på råd under udviklingen af den nye lastbilgeneration. Derudover har mere end 300 internationale kunder fra 16 lande været med til at definere de vigtigste krav til de nye køretøjer.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.171