23948sdkhjf

Bo køber Scania CrewCab - Vi har brug for god plads, når vi er tre mand afsted

Bo Bruus Sørensen fra Vrå har Danmarks første, største og eneste Scania CrewCab speciallastbil, som ikke er en brandbil.

Langt de fleste Scania lastbiler med CrewCab mandskabsførerhus er røde, når de kører ud ad fabriksporten i Södertälje. De er nemlig primært udviklet til indsats som brand- og redningsbiler med plads til ekstra mandskab i det forlængede førerhus.

Stiholts seneste levering af en Scania CrewCab har sort førerhus, for den skal ikke køre som brandbil men som klovbeskæringsbil hos Bo’s Klovpleje i Vrå i Vendsyssel. Det er så vidt vides den første, største og eneste af sin slags i Danmark.

- Jeg var på jagt efter en lastbil med et ekstra stort førerhus, for vi har brug for god plads, når vi er afsted i måske en uge ad gangen med tre mand, siger Bo med mellemnavnet Bruus og efternavnet Sørensen.

- Jeg har en mindre Mercedes, som egentlig er en fin bil, men Mercedes kunne ikke rigtig levere den rigtige løsning til min nye bil, så jeg måtte ud og lede efter noget bedre og fandt så denne Scania CrewCab hos Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm fra Aalborg-afdelingen, fortæller han videre.

Over hele landet

Bo’s Klovpleje servicerer landbrug over hele Danmark med sit speciale, som er at beskære og ordne klovene på især malkekøer. Det sker i en transportabel klovbeskæringsboks, som løftes af lastbilen inde i stalden med den bagmonterede Fassi-kran. Når boksen står på staldgulvet, drives køerne enkeltvis ind i boksen i den ene ende, får ordnet og beskåret klovene, og går ud af boksen i den anden ende.

Fassi-kranen og det faste lad er monteret af SR Hydraulik, der også har monteret et stor værktøjsrum bagest på ladet, hvor der er blevet plads til en 1.500 liters vandtank samt et par højtryksrensere. For at reducere smitterisikoen mellem besætningerne skal klovbeskæringsboksen nemlig gøres pinlig ren efter hvert kundebesøg. Bilen er desuden udrustet med adskillige værktøjskasser under ladet, så der er plads til masser af udstyr.

En Scania P-serie

Under det store CP31N CrewCab mandskabsførerhus med fire ekstra siddepladser gemmer der sig et "almindeligt" Scania P-serie 4x2-chassis på fuld luftaffjedring.

Drivlinen består af en 9-liters 5-cyl. rækkemotor på 320 hk, 12-trins GRS895-gearkasse med Opticruise aut. gearskiftesystem samt enkeltreduceret R660-bagtøj med 2,92:1 i udveksling skræddersyet til brændstoføkonomisk marchhastighed på motorvej.

Bo er eksamineret klovbeskærer, og trods sine "kun" 35 år, har han arbejdet i branchen i over 20 år. Hans virksomhed dækker hele Danmark, og den nye Scania CrewCab klovbeskæringsbil kommer fremover på ofte ugelange kunderundture fra Skagen i nord til den tyske grænse i syd og fra Esbjerg i vest til Bornholm i øst.

Bo forventer at køre ca. 30.000 km om året og beholde den specielle CrewCab i mindst 10 år.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.096