23948sdkhjf

Scania-tekniker er blevet vognmand med sin far

Lasse og Henning Pedersen fra Thisted har købt en ny Scania - til faderen!

Vognmand Lasse Pedersen var indtil for et par år siden Scania-tekniker hos Stiholt i Thisted; men nu er han vognmand sammen med sin far, Henning. Sammen driver de vognmandsforretningen Henning Pedersen A/S,

Med sin baggrund som Scania-tekniker kalder Lasse sig for sjov for "teknisk direktør" i vognmandsforretningen.

Vognmandsforretningen fik for ikke så længe siden leveret en splinterny Scania R 530 B8x4 i XT-udførelse. Det vil sige en ekstra hårdfør model til entreprenørkørsel. Og køretøjet blev - naturligvis - leveret af Lasses tidligere arbejdsplads, Stiholt i Thisted.

Nu råder firmaet over to Scania. Ud over den nye, som Henning kører i, har de også en godt tre år gammel G 500 8x4 ligeledes i XT-udførelse, som Lasse kører i. Som brødre ... nåh nej, som far og søn ... deler de både en 3-akslet tipkærre og en aftagelig, bagmonteret Fassi 31 t/m-kran, der er tilpasset til begge biler.

Lokal kørsel

- Vi kører rigtig meget lokalt med containere, tip- og krankørsel og alverdens blandet kørsel med sand, grus, harpet muldjord mm, forklarer Lasse Pedersen.

- Begge biler er opbygget helt ens med Meiller kroghejs hos Fyns Karosseribyg (FKB), så vi kan klare de samme opgaver og desuden hjælpe hinanden ved alle typer opgaver.

- Valget af kroghejs er baseret på rigtig gode erfaringer med Meiller-hejset på vores G 500.

- Vi er fortsat rigtig glade for den 4-akslede G 500, herunder også brændstoføkonomien, så det var oplagt at udvide med én mere af samme slags.

Faderen VILLE have V8’er

Henning, som kører i den nye bil, insisterede på en V8’er, og på grund af den seneste opdatering inkl. de 10 ekstrahestekræfter fra 520 til 530 kunne vi næsten opnå samme egenvægt og lasteevne takket være vægtreduktionerne på den nye model, tilføjer Lasse.

Kan bakke hurtigt

Medvirkende til valget af den opdaterede model var også muligheden for at få den nye Scania G33-gearkasse, der ud over lavere vægt også udmærker sig ved fire bakgear, der gør R 530’eren i stand til at køre ca. 30 km/t - baglæns!

Faktisk kan G33 leveres med otte bakgear og baglæns tophastighed på over 50 km/t, men det mente Lasse dog var for meget af det gode.

- Vi har mange opgaver, hvor det er en klar fordel at kunne bakke hurtigt. Det gælder både på villaveje, markveje og andre steder, hvor vi ikke kan vende, forklarer Lasse.

10 års service

På trods af - eller måske snarere på grund af - sin baggrund som uddannet Scania-tekniker har Lasse valgt at tegne en 10-årig service-aftale inkl. udvidet drivline+-dækning.

- Det er ikke fordi jeg tvivler på Scanias kvalitet, men det giver ro i maven, og man sover godt om natten, når man er sikret mod ubehagelige overraskelser, slutter Lasse.

Det er for resten lastbilsælger Lars Pedersen- der på trods af efternavnet ikke er i familie med Lasse og Henning Pedersen - der har leveret den nye bil.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.276