23948sdkhjf

DTL: Kurt Beier-dommen afspejler ikke sagens alvor

Kurt Beier-sagen har været en lærestreg for virksomheder og politikere, siger DTL-direktør Erik Østergaard..

Slumlejren i Padborg, som blev afsløret i 2018, har været en øjenåbner. Først og fremmest for transportbranchen, men også for erhvervslivet generelt. Det mener DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

- Virkeligheden har vist os, at kreativiteten og viljen til spekulation har været reglen og ikke undtagelsen i den europæiske transportsektor. Det er primært sket efter EU-udvidelsen med en lang række østeuropæiske lande, siger Erik Østergaard og understreger, at de store transportkøbers tale om social ansvarlighed klinger hult, så længe de ikke medregner de arbejdsmæssige forhold for chaufførerne, der kører deres produkter.

- At de store virksomheder melder ud, at de trods frifindelsen af Kurt Beier fortsat ikke ønsker at samarbejde med deres tidligere transportør, må tale for sig selv, siger DTL-direktøren. Han håber, at man nu vil stoppe den konsekvente benægtelse af, at der spekuleres i billig arbejdskraft.

DTL: Skandalesagen har faktisk hjulpet os
- Kurt Beier-skandalen gav genlyd i hele Europa, og jeg er slet ikke i tvivl om, den har været medvirkende til at åbne øjnene hos mange politikere og hjulpet EU’s Vejpakke igennem.

- Også i Danmark. Uden skandalesagen ville der være gået længere tid, før vi fik en lovgivning om fair aflønning af udenlandske chauffører, der kører i Danmark.

- Skandalen har hjulpet os i kampen med at bekæmpe social dumping. Fremover bliver det vanskeligere at basere sin forretningsmodel på systematisk løndumping.

Import af forarmede chauffører
- Den hidtidige praksis har fastholdt lavtlønsarbejdskraft, siger Erik ØStergaard.

- Vores grænser er blevet åbnet for import af forarmede tredjelandschauffører. Det har fjernet levegrundlaget for tusindvis af danske vognmænd, hvis eneste ”fejl” var, at de benyttede lokal arbejdskraft på lokale vilkår og lønninger.

- Vi ser jo allerede i dag, at de danske transport- og speditionsvirksomheder, der har haft biler indregistreret i Østeuropa, er begyndt at flytte til Flensborg.

- Det er gået, som vi forudså: Når det bliver for dyrt at bruge social dumping som forretningsmodel, kan man lige så godt flytte bilerne derhen, hvor de faktisk bruges, slutter Erik Østergaard.

 

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.066