23948sdkhjf

H. Daugaard vil køre på den grønne bølge

Sund fornuft har langt hen ad vejen været kodeordet for H. Daugaards arbejde med bæredygtighed i en lang årrække, og det har også skaffet gode resultater og certifikater til virksomheden.

Nu skal de gode resultater i højere grad kunne dokumenteres, og der skal arbejdes strategisk med bæredygtighed. Derfor har de investeret i MinEnergi 2.0, der er et digitalt energiovervågningsværktøj, der opsamler data om energiforbruget, så H. Daugaard kan organisere indsatsen og senere dokumentere udbyttet.

- Vi har et brændende ønske om, at den grønne vinkel skal være en forretningsmulighed, og vi ønsker at agere grønnere, fordi vi ser det som en forpligtelse, siger Michael Frihagen, der er adm. direktør hos H. Daugaard.

- Behovet for at fortælle kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere, at vi er på den grønne bane, er stort, og MinEnergi 2.0 er et værktøj, der kan gøre den indsats 100 procent transparent for os og vores kunder.

Vil i front med de største

H. Daugaard vil bruge MinEnergi 2.0 til at kortlægge, hvor de står i dag i forhold til energiforbrug og CO2-udledning for at kunne sætte mål for fremtiden. Det er den samlede påvirkning fra hele organisation, der skal danne rammen for målene, som er et konkurrenceparameter i branchen.

- Vi har førhen arbejdet i blinde uden konkrete resultater at forholde os til, nu vil vi gøre det strategisk. Nu får vi overblikket og muligheden for at dokumentere vores indsats og se i hvilken retning, det går med energiforbruget og CO₂-udslippet. Det giver os fundamentet for at kunne arbejde efter konkrete og grønne mål, tilføjer Michael Frihagen.

En grøn leverandør

Den grønne indsats har en direkte effekt på kunderne. Ved at bruge H. Daugaard til at fragte gods og varer rundt i verden, får kunderne en grøn leverandør, der bidrager til den grønne omstilling.

Det er en fordel i en branche, der de seneste år har fået tildelt en stor rolle i den grønne omstilling, og hvor slutbrugerne i høj grad har fokus på bæredygtighed, der afspejles i hele forsyningskæden.

I hele organisationen

Bæredygtighed er en fælles indsats, som skal løftes i alle grene af organisationen. Små initiativer gør tilsammen en stor forskel, så alle skal kunne bruge MinEnergi 2.0.

- Det er vigtigt for os, at MinEnergi 2.0 skal være tilgængelig for alle. I den sammenhæng er det en fordel, at systemet er intuitivt og har en logisk opbygning, siger Michael Frihagen.

- Medarbejderne er med til at gøre en forskel, og de skal kunne mærke en motivation ved at se resultaterne af deres arbejde.

Ændringer i adfærden

Det budskab støtter Mia Valentina Lauridsen, der arbejder med marketing hos H. Daugaard:

- Det handler om adfærd, og om at mennesker skal flyttes. Det er en ledelsesopgave, hvor vidensniveauet skal højnes og ændringer i adfærden helt ned på personniveau kan være med til at skabe en påvirkning i en positiv retning, forklarer hun.

OK blev indgangsvinkel

H. Daugaard er allerede transportkunde hos energiselskabet OK, der ejer EnergiData. Den relation blev indgangsvinklen til samarbejdet med EnergiData, da OK kunne fortælle om mulighederne for at overvåge energiforbruget med MinEnergi 2.0.

- Vi havde et behov og havde undersøgt markedet. Det var god timing, da vores kontaktperson ved OK nævnte muligheden for at opnå energibesparelser og følge CO₂-udledningen med MinEnergi 2.0, så synergien mellem OK og EnergiData viste sig at blive en fordel for os, slutter Michael Frihagen.

Det er ikke kun H. Daugaard, der kan få glæde af synergien mellem OK og EnergiData. Transportsektoren er begyndt at få øjnene op for, at der er noget at hente i det grønne regnskab ved at begynde at se på energiforbruget i lager- og kontorbygninger. Mange transportkunder efterspørger grønne alternativer til drivmidler, og her har muligheden for at spare CO₂ med MinEnergi 2.0 vakt interesse i transportsegmentet.

Se mere om messen Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.203