23948sdkhjf

Transportbranchen beredt på kamp - Kommunalvalget skal bruges til et opgør med hjemtagning  

Kommunerne og regionerne har en lang række opgaver, som kan udføres af private transportvirksomheder, hvis der er vilje til det. Det er ikke mindst tilfældet inden for dagrenovation. Alligevel er flere – især østdanske – kommuner i de senere år gået den modsatte vej og har hjemtaget indsamlingen af affald.

Kommunalvalget om to måneder skal bruges til et opgør med den udvikling, mener ATL, der er arbejdsgiverforening for transportbranchen. På foreningens generalforsamling i går torsdag opfordrede formanden, Peter B. Jepsen, direkte sine medlemmer til at gøre noget konkret ved sagen.

- Tag hjem til deres kommune og præg debatten op til kommunevalget i november, sagde han.

- Tag fat i jeres lokale byrådskandidater. Hør om deres syn på udbud contra hjemtagning. Tag fat i ATL’s sekretariat, hvis I har brug for materiale og dokumentation, som kan hjælpe jer i debatten.

Vil fortsætte kampen

- Vi har kæmpet meget kraftigt imod udviklingen i en årrække, og det vil vi fortsætte med at gøre, sagde ATL’s formand i sin beretning.

- Vi har set eksempler på hjemtagninger, der er pakket ind i en række forklaringer om behov for bedre service, bedre økonomi og mere forsyningssikkerhed,

- Borgerne bliver sjældent præsenteret for fakta i forbindelse med en hjemtagning. Ofte ender de med at skulle betale et højere gebyr for at få hentet husholdningsaffald.

- En af myterne – måske den værste – er, at der ikke er nogle private bydere. Det er naturligvis ikke korrekt. - Giv virksomhederne muligheden, og lær af de kommuner, der samarbejder med private virksomheder. Drop hjemtagningerne, lød opfordringen.

Syv forkerte påstande

ATL har registreret mindst syv forkerte påstande om hjemtagning.

1. Der er alt for få private bydere, og derfor er en hjemtagning nødvendig . FORKERT: Der er ofte fire-fem eller flere bydere på en opgave.

2. Hjemtagning giver mange steder store besparelser og masser af synergi FORKERT: Flere kommuner i hovedstadsområdet har efter hjemtagning måttet hæve deres affaldsgebyrer betragteligt. 

3. Kommunen er bedst tjent med selv at anskaffe sine lastbiler og øvrigt udstyr FORKERT: De private virksomheder opererer ofte i flere kommuner og kan derfor på grund af deres volumen langt bedre forhandle sig til en favorabel pris for leasing af lastbiler. 

4. Kommunen kan bedre nå sine egne klimamål ved selv at drive indsamlingen af husholdningsaffald FORKERT: Med klimaaftalen er der fastsat fælles centrale mål og rammer for f.eks. antal fraktioner. Renovationskørslen er derfor primært en transportopgave.

5. Kontrakter med private operatører skaber primært bøvl og uenighed FORKERT: Et flertal af kommunerne bruger private virksomheder til at løse opgaven og kan godt få samarbejdet til at fungere på basis af en kontrakt. 

6. De offentlige overenskomster er billigere end de private overenskomster og er mere fleksible for alle parter FORKERT: De to overenskomster er opbygget forskelligt, men det er ikke korrekt, at den offentlige overenskomst vil være billigere for arbejdsgiveren. Det er helt udokumenteret, at den ene overenskomst skulle være mere fleksibel end den anden.

7. Den offentligt ansatte skraldemand sikrer, at kommunen har kortere vej til den enkelte borger i forhold til at udvikle servicen. FORKERT: Der er et hav af eksempler på, at netop de private virksomheder løbende kommer med forbedringsforslag til at udvikle servicen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156