23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bliv klar til de nye miljøzoner

Lavmands Last og Karrosseri er kendt for avancerede opbygninger som HyliFlex-systemet; men på Transport 2021 har opbyggervirksomheden fokus på partikelfiltersystemer til den nye miljøzonelovgivning, der træder i kraft ved årsskiftet.

Lavmands Last og Karosseri A/S er repræsenteret på transportmessen med partikelfiltersystemer til at opgradere Euro 4, Euro 5 og EEV-køretøjer til at køre i de danske miljøzoner efter den 1. januar 2022.

- Med et HJS-partikelfilter kan vi opgradere alle typer lastbilmotorer, uanset om køretøjet er med EGR eller SCR (AdBlue) teknologi, og om det er en kran-, slamsuger- eller distributionsbil, siger Per Lavmand.

HJS-partikelfiltersystem leveres og monteres med et meget avanceret temperatur- og modtryks overvågningsanlæg, som måler og logger temperatur og modtryk 60 gange i minuttet.

- På overvågningssystemet kan man aflæse de aktuelle værdier på modtryk og modtryk. Således kan chaufføren selv følge med i systemets performance. Partikelfilteret som er baseret på et sintermetalfilter. Det skal ikke serviceres ret ofte - og er ikke dyrere at servicere end et originalt partikelfilter på et Euro 6 køretøj, forklarer Per Lavmand.

Lavmands har tidligere i forbindelse med den tidligere miljøzonelovgivning i 2010 opgraderet 1.200 lastbiler og busser, og har allerede nu opgraderet 500 Euro 4, Euro 5 samt EEV køretøjer de seneste 20 måneder.

Flere tusinde biler

Der er i Danmark indregistreret omkring 6.500 Euro 5- og EEV-lastbiler, som ikke må køre i miljøzonerne efter den 1. januar 2022.

- Med et godkendt og registreret partikelfilter, vil køretøjet efter den 1. januar 2022, kunne køre i de danske miljøzoner på samme vilkår som et Euro 6-køretøj, siger Per Lavmand.

Transport 2021 Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|