23948sdkhjf

Bliv klar til de nye miljøzoner

Lavmands Last og Karrosseri er kendt for avancerede opbygninger som HyliFlex-systemet; men på Transport 2021 har opbyggervirksomheden fokus på partikelfiltersystemer til den nye miljøzonelovgivning, der træder i kraft ved årsskiftet.

Lavmands Last og Karosseri A/S er repræsenteret på transportmessen med partikelfiltersystemer til at opgradere Euro 4, Euro 5 og EEV-køretøjer til at køre i de danske miljøzoner efter den 1. januar 2022.

- Med et HJS-partikelfilter kan vi opgradere alle typer lastbilmotorer, uanset om køretøjet er med EGR eller SCR (AdBlue) teknologi, og om det er en kran-, slamsuger- eller distributionsbil, siger Per Lavmand.

HJS-partikelfiltersystem leveres og monteres med et meget avanceret temperatur- og modtryks overvågningsanlæg, som måler og logger temperatur og modtryk 60 gange i minuttet.

- På overvågningssystemet kan man aflæse de aktuelle værdier på modtryk og modtryk. Således kan chaufføren selv følge med i systemets performance. Partikelfilteret som er baseret på et sintermetalfilter. Det skal ikke serviceres ret ofte - og er ikke dyrere at servicere end et originalt partikelfilter på et Euro 6 køretøj, forklarer Per Lavmand.

Lavmands har tidligere i forbindelse med den tidligere miljøzonelovgivning i 2010 opgraderet 1.200 lastbiler og busser, og har allerede nu opgraderet 500 Euro 4, Euro 5 samt EEV køretøjer de seneste 20 måneder.

Flere tusinde biler

Der er i Danmark indregistreret omkring 6.500 Euro 5- og EEV-lastbiler, som ikke må køre i miljøzonerne efter den 1. januar 2022.

- Med et godkendt og registreret partikelfilter, vil køretøjet efter den 1. januar 2022, kunne køre i de danske miljøzoner på samme vilkår som et Euro 6-køretøj, siger Per Lavmand.

Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079