23948sdkhjf

Stort set alt står for skud

- Man vil opleve nye teknologiske løsninger, som vi aldrig har haft før. Vi tager virkelig hul på fremtiden på Transport 2021, siger VBG’s Kim Kristensen.

VBG fornyr stort set hele sit produktsortiment. Der kommer nye koblinger, nyt tilbehør til koblinger, nye underkøringsværn og trækbjælker.

- Den nye teknologi har vundet indpas mere end nogensinde før. Koblingen bliver digital. Det giver en lang række nye muligheder - og man vil få det hele at se i Herning, siger VBG’s Kim Kristensen. Han får virkelig talt sig varm, når han taler om de mange nyheder, som VBG har med på messen - og han glæder sig til at vise det hele frem til vognmænd, opbyggere, chauffører - ja til alle interesserede.

- Vi kommer til at vise en masse innovative løsninger, siger han.

En af nyskabelserne kaldes for Driver Assist, og den hjælper chaufførerne ved tilkobling af påhængsvogne, dolly og kærre.

- Vi introducerer en radar-løsning, som vil afløse den kameraløsning, som mange har i dag, forklarer Kim Kristensen.

- Den nye løsning giver en væsentlig mere detaljeret pejling af, hvor trækøjet er, når der skal tilkobles. Radarløsningen er ligeglad med vind og vejr. Den kalibreres til lastbilens bagende og mål, så man altid vil kunne foretage en præcis tilkobling. Det vil vi naturligvis vise på messen. Systemet indeholder desuden en overdrejningsalarm.

Nye underkøringsværn

Der kommer snart nye regler om underkøringsværn, og det har fået VBG til at lave et nyt program af underkøringsværn.

- Vi er nærmest startet helt forfra og har gentænkt måden hvorpå vi monterer og certificerer vores løsninger, på de forskellige typer af køretøjer, siger Kim Kristensen.

- I stedet for at have mange enkeltstående løsninger, er vi gået over til at bygge i moduler og har således skabt et samlet system. Nu har vi nogle byggeklodser, som kan parres og kombineres på kryds og tværs, så man kan få alle mulige højder og længder på trækbjælker og underkøringsværn. Vi kan nu tilbyde mere end 10.392 forskellige monteringer.

- Man kan få nogle, der er forboret til forskellige chassiser og giver forskellige placeringer af kobling og underkøringsværn; men vi kan også tilgodese de opbyggere, der gerne vil lave hullerne selv. De kan få nogle løsninger uden huller, men med nogle mål, så de selv kan optimere monteringen i forhold til opbygningen.

- Vi kommer også med en ny opklappelig kofanger, så nu har vi tre kofangere: en rund kofanger, en lygtebom og en alu-kofanger, og der kommer en ny udskydelige kofanger i flere længder. Så bredt et program havde vi ikke før.

Koblinger står også for skud

Også på koblingsfronter er der nyt. Det kommer en ny 40 mm kobling, en ny 50 mm kobling og flere nye 57 mm koblinger. Og så bliver de digitale.

- Indbygningsmålene bliver også anderledes, siger Kim Kristensen. Man får flere muligheder for at udnytte pladsen inde omkring koblingen, hvor der ofte er meget trangt.

- Det er en fornyelse, som vi har arbejdet med længe. For 5-6 år siden begyndte vi at tage vores ingeniører med ud på messerne for at tale med vognmændene, opbyggerne og chauffører om de krav og ønsker, de kunne have til næste generation af koblinger.

- De seneste 12-24 måneder har vi så kørt feltprøver, for at høre om brugernes erfaringer. Vi har fået mange input, som har ført til forskellige forbedringer og justeringer. Der har været nogle detaljer, som skulle rettes til.

Vi ved det kan holde

- Når vi kører feltprøver, er det ikke for at se, om koblingerne kan holde, Det ved vi allerede at de kan. Det er blevet testet hjemme på vores testcenter.

Når vi kører feltprøver, jagter vi tre ting:

1. Hvad siger opbyggeren? Er der noget, som kan være nemmere ved monteringen?

2. Hvad siger chaufføren? Er der noget, som virker forkert eller er uhensigtsmæssigt?

3. Hvordan slides delene?

- Når grejet så kommer retur efter et langt feltprøve forløb, bliver koblingerne skilt ad og analyseret, forklarer Kim Kristensen.

- Vi ønsker at se, nøjagtig hvor delene bliver slidt. Vores grej skal kører længst muligt, og vi søger at optimere på en sådan måde, at slitagen sker på de dele, der er nemmest, hurtigst og billigst at udskifte.

Kundeunikke løsninger

Den nye system- og modultankegang hos VBG betyder, at man kan tilbyde kunderne mere kundeunikke løsninger.

- Vi har mange kunder, som ønsker specielle opbygninger, og med vores byggeklodser kan vi opfylde en lang række individuelle krav.

- Markederne går i retning af, at køretøjerne skal være innovative og fleksible. Og det vil vi kunne opfylde på en bedre måde fremover, slutter Kim Kristensen, som man vil kunne opleve i Herning alle tre messedage sammen med kollegaerne fra VBG.

Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.25