23948sdkhjf

Så er der premiere på Ivecos nye entreprenørbil

den helt nye T-Way entreprenørbil, nye motorer til S-Way og en mere avanceret Daily.

Iveco vil vise deres seneste nyheder på Transport 2021. Det inkluderer den nye offroad-model over 16 ton, Iveco T-Way, samt landevejsmodellen Iveco S-Way. Derudover er der også danmarkspremiere på den nye Iveco Daily-serie.

T-Way er en fortsættelse af Trakker-modellen, som det danske forsvar har haft i en årrække. Den er samtidig en fortsættelse af en 50 år lang tradition med offroad-lastbiler fra de nu hedengangne mærker Fiat, OM og Magirus.

Den nye T-Way benytter de i forvejen kendte Cursor 9 og Cursor 13 motorer med op til 510 hk med enten en manuel gearkasse eller Hi Tronix gearkassen med 12 eller 16 trin.

Desuden kan vi nævne nye skivebremser bag, en ny heavy duty affjedring for Tandem aksler, Eco Roll system ved nedkørsler, Hi Cruise system med predictive gearskift, 325 kg. lavere egenvægt end forgængeren Trakker, 100 mm tyk stål-ramme og stribevis af assistentsystemer.

Førerhuset fås i en lang og kort udgave; men i kabinen er der kræset for chaufføren med super skålformede sæder, der kan holde én fast, når det går løs i terrænet.

Der er "hill hold," og "rocking mode" og "creep mode" til terrænet; men der er også Hi-Traction Hydrostatic Drivestyle. Bilen fås med 4×4, 6×4 og 8×4 akselkonfiguration og akselafstand på 4,0-, 4,2- og 4,5 meter. Der er kraftudtag på 2.300 Nm.

Ny Daily serie

I fokus på Iveco-standen er også den opdaterede Daily-serie. Set udefra er fronten ny med ændret grill, som er delt i to - men teknisk er det nok den nye AirPro luftaffjedring med elektronisk styring, der er det mest spændende.

Samtidig har man sikret, at køretøjet krænger 30 procent mindre i sving end i den nuværende model - så sammen med en ny kabine med ergonomisk rigtigt udformede sæder, der tilpasser til chaufførens krop, er man sikret den bedste komfort.

Luftaffjedringen betyder også, at der passes bedre på lasten - og luftsystemet kan sænkes, så det er lettere at laste og losse bilen.

Bedre trækkraft

Den kraftige 3-liters maskine byder på en besparelse på seks procent brændstof og en forøgelse af drejningsmomentet på 15 prpcent. Den mindre 2,3 liters motor er også opdateret. For miljøet er der nu dobbelt SCR-efterbehandling.

2,3-liters dieselmotoren er allerede legendarisk for sin økonomi og sin trækkraft - nu er ydelserne mellem 116- og 156 hk - mens 3-liter udgaven går fra 160- til 207 hk. Dertil kommer også udgaver med naturgas - og udgaver med 7 ton totalvægt. Næste år kommer en ny Daily med firehjulstræk plus en el-udgave.

Endvidere kommer mulighed for at vælge en ny og mere økonomisk 6 trins manuel gearkasse - om end de fleste kunder herhjemme vælger Daily med 8-trins HiMatic automatgear.

De øgede aktiviteter i anlægssektoren har også betydet, at chassis-udgaver af Daily er mere efterspurgte - og her kan luftaffjedringen reducere vibrationer i bilen med 25 procent, og man kan sænke rammehøjden på kun 10 sekunder.

Nye motorer til S-Way

I den tunge ende af skalaen kommer Iveco desuden med en opdatering af den ellers kun to år gamle eksporttrækker S-Way - med et par nye motorer, hvor der er op mod tre procent bedre økonomi. Motorerne fra Iveco er nu også godkendt til HVO biodiesel

Vi kan nævne en ny 490 hk motor, som vil passe godt til danske kunder. Den anden nyhed er en ny 530 hk motor; men vi skal også nævne nye akselkonfigurationer (bagtøjsudveksling ned til 2,31:1) og optimeret GPS-styring - kaldet "predictive cruise control".

Alle Ivecos nyheder er spækket med digitale løsninger, som gør chaufførens hverdag lettere, sikrere og mere effektiv. Iveco har for eksempel indledt et samarbejde med Amazon, så man kan tilbyde den stemmestyrede tjeneste, Alexa, i alle nye køretøjer.

Grønne biler i grøn hal

Iveco vil også være at finde i den grønne hal, hvor der vises et stort udbud af gaskøretøjer fra det lettere til det tunge segment.

Ved at vælge gas som brændstof kan man opnå 95 procent færre partikler, 95 procent mindre CO2-udslip (med biogas) og 90 procent mindre NOx-udslip- Tilmed får man en rækkevidde på op til 1600 km, pr. tank og MAUT-fritagelse, når man køre i Tyskland.

- Vi ser frem til at hilse på alle vognmænd og chauffører igen, så kom endelig forbi Ivecos stande og hør mere om mulighederne, siger Maja Kjeldsen, der er marketingchef i Iveco North Europe & Baltics.

Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078