23948sdkhjf

Billigere drift med automatgearkasser

De samlede ejeromkostninger (TCO) ved brugen af Allisons fuldautomatiske gearkasse er to procent lavere sammenlignet med en automatiseret manuel gearkasse. 

Allison Transmission, der er verdens største producent af fuldautomatiske gearkasser til mellemtunge og tunge køretøjer, har udført et treårigt kundestudie for at kalkulere Total Cost of Ownership (TCO) ved brug af Allisons fuldautomatiske gearkasser sammenligmet med en automatiseret manuel gearkasse.

I alt deltog 19 renovationskøretøjer fra selskabet Poly-Environment, der er en del af den franske Derichebourg-gruppe.

Driftsdata fra køretøjerne blev samlet ind over 12 måneder og vedligeholdelsesdata over tre år. Disse data gjorde det muligt at beregne TCO for køretøjer med en Allison fuldautomatisk gearkasse eller en automatiseret manuel gearkasse (AMT) over hele deres levetid på syv år.

På baggrund af studiet kan man konkludere, at Allisons fuldautomatiske gearkasser reducerer det beregnede TCO med to procent sammenlignet med AMT-løsningen, på trods af den meget hårdere arbejdscyklus for de Allison-udrustede lastbiler.

Lastbilernes stop-start arbejdscyklus omfatter tømning af mere end 1.100 skraldespande om dagen. Forskellen i TCO ligger i Allison-gearkasserne fordele

* betydeligt lavere vedligeholdelsesomkostninger

* maksimal driftstid

* brændstofforbruget holdes under kontrol.

- Vi udstyrer størstedelen af vores renovationskøretøjer med Allison-gearkasser; men vi var også interesserede i at kende de økonomiske effekter af forskellige gearkasseløsninger, forklarer Emmanuel Brun, viceadministrerende direktør for Poly-Environnement.

Studiet var centreret omkring de nordlige forstæder i Paris, et område med mere end 250.000 indbyggere.

Fuldstændig objektivitet
Nitten køretøjer, heraf syv med Allisons fuldautomatiske gearkasse og tolv med AMT, blev overvåget.

- Disse resultater garanterer fuldstændig objektivitet, idet køretøjernes ruter og sædvanlige chauffører ikke er blevet ændret. I forhold til vedligeholdelse, kunne vi samle 40 måneders reelle data.

Denne feltundersøgelse er baseret på en flåde med reel aktivitet – fuldstændig identiske opbygninger, køretøjer på samme alder, men af forskellige mærker, og med ensartede affaldsindsamlinger pr. køretøj afhængigt af valget af operation.

- Vi ønskede også at sammenligne brændstofforbruget imellem to køretøjer udstyret med Allisons fuldautomatiske gearkasse og to køretøjer udstyret med en AMT. Disse fire køretøjer blev fulgt i en måned med de sædvanlige chauffører, på fuldstændigt identiske ture, med de samme ruter og de samme typer og mængder af indsamlet affald.

- Brændstofforbruget for køretøjerne udstyret med Allison blev målt til at være næsten en procent lavere end AMT’erne i denne test, siger Emmanuel Brun.

Arbejder mere
I løbet af de 12 måneder samlede køretøjerne med Allisons fuldautomatiske gearkasser i gennemsnit ni procent mere renovationsmateriale pr. arbejdsskift end køretøjerne med en AMT.

- På baggrund af de analyserede data så formår Allison-gearkasserne at bevare deres TCO-fordel på trods af langt strengere driftsforhold, konkluderer Stéphane Gonnand, der er udviklingschef for Allison Transmission i Frankrig.

- Vedligeholdelsesomkostninger er lavere, nedetiden er lavere, samtidig med at forbruget holdes under kontrol.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109