23948sdkhjf

Opbakning fra prominent S-politiker: Vi har brug for biogas i transportbranchen

- På sigt mener jeg, at vi skal bruge grøn brint for at gøre lastbilbranchen grøn; men indtil vi er i mål med det, har vi brug for biogas.

Så klart og tydeligt udtalte det socialdemokratiske medlem af Europa-parlamentet sig efter et besøg hos vognmandsfirmaet HV-transport i Herning i går.

HV-transport er en af de vognmandsvirksomheder, som har investeret i biogas-lastbiler i forventning om, at regeringen ville bakke op og medvirke til at etablere et netværk af gas-tankstationer langs motor-og landevejene.

Det er ikke sket endnu, og derfor er direktør Poul Jørgensen, HV-transport, glad for den opbakning, som Niels Fuglsang gav efter besøget.

- Niels har valgt at støtte op om brugen af grøn biogas til transportbranchen i Danmark og resten af EU. Det er vi meget glade for, især fordi transportminister Benny Engelbrecht tidligere har haft en mere skeptisk tilgang til biogas og i stedet anbefaler elektriske lastbiler til transportbranchen.

- Fakta er bare, at ingen vognmænd vil udskifte til el-lastbiler, så længe de skal oplades 2-3 timer midt på dagen. Det er en urealistisk løsning – lige nu, siger Poul Jørgensen.

Forhandler netop nu i EU
- Det var enormt spændende at se, hvordan man hos HV-transport i Herning går foran med på den grønne transport, siger Niels Fuglsdang.

- På sigt mener jeg, at vi skal bruge grøn brint for at gøre lastbilbranchen grøn; men indtil vi er i mål med det, har vi brug for biogas.

- I den nye lovgivning for vedvarende energi, som vi forhandler om netop nu i Europa-parlamentet, bør vi lade os inspirere af erfaringerne fra HV-transport. Vi bør stille krav til brugen af biogas i transportsektoren. En omstilling til en grønnere transportsektor vil have stor indvirkning på EU’s klimamål, men også lokale arbejdspladser og innovation.

- Jeg vil gerne vise mine kolleger i EU, at det ene ikke udelukker det andet, siger Niels Fuglsang.

Dyrere end diesel
En lastbil på biogas kan køre 60.000 kilometer på eksempelvis gylle fra 75 køer eller madaffald fra fem discountsupermarkeder. Det sparer mellem 50-150 ton CO2. Det er lige så meget som den CO2, 50 personbiler på diesel årligt udleder.

Biogasanlæggene omdanner affald og husdyrgødning til energi og sparer klimaet for store CO2-udledninger og er dermed en vigtig faktor i omstillingen af Danmark til et bæredygtigt samfund.

HV-transport har flere gange haft politikere på besøg. Herning-virksomheden undrer sig nemlig meget over, at deres grønne biogas-brændstof koster 25 procent mere end sort diesel-brændstof på grund af de snørklede afgiftsregler.

- Hvis vi ikke får politisk opbakning nu, frygter jeg, at alle mine vognmands-kollegaer vil sidde på hænderne de næste 5-10 år – og det vil ikke være hensigtsmæssigt for branchens omdømme, slutter Poul Jørgensen.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125