23948sdkhjf

Nu bliver det nemmere at bakke med de store gylletrailere

Et stort problem for en lille gruppe chauffører er nu blevet løst. Det er blevet lettere at bakke med en gylletrailer på steder, hvor pladsen er trang.

Det er opbyggervirksomheden VM Tarm, som i samarbejde med reservedelsimportøren Besko, har fundet løsningen, som går ud på at udstyre gylletrailerne med Active Reverse Control fra BPW.

- Et af de problemer, vi ofte hørte, var, at chaufførerne havde svært ved at finde plads til at bakke med de store gyllevogne, fortæller Sune Boelskifte, teknisk chef hos VM Tarm.

- Vi bygget en gylletrailer med BPW aksler og Active Reverse Control. Det har både sparet trailerne for nogle kilo, fordi akslerne vejer mindre end de aksler, de normalt kører med. Samtidig gør det det nemmere at dreje, når man bakker, fordi akslerne ikke er ”stive”.

Samarbejde med Besko
- Vi har kørt med Active Reverse Control-systemet på en trailer cirka seks måneder, og det fungerer bare, siger Sune.

- Vi har samarbejdet med Besko omkring opbygningen. Det er igennem dem, vi har fået Active Reverse Control fra BPW. Samtidig har vi haft mulighed for at trække på Beskos teknisk support i forbindelse med monteringen.

Behøver ikke rette op
- Med Active Reverse Control på BPW-akslerne, er det noget nemmere at bakke, hvor der ikke er meget plads. Med almindelige efterløbsaksler skal man rette op for at bakke. Det er ikke nødvendigt med det nye system, siger Sune Boelskifte.

- Systemet kan eftermonteres på andre gylletrailere, så der er noget vi kan tilbyde alle kunder, som kører med vores gylletrailere.

Test i seks måneder
Den første gylletrailer med systemet har været ude og køre hos Martin Børsting Maskinstation de seneste seks måneder, og chauffør Casper Sørensen er meget tilfreds.

- Det er et godt tiltag de har lavet hos VM Tarm. Det gør det noget lettere at bakke, når man har været vandt til stive aksler, siger Casper Sørensen.

- Når man går i gang med at bakke, skal systemet bruge et lille sekund på at indstille sig, og så fungerer det rigtig fint.

- Det er også fint med baksensoren, som hvis man bakker et sted, hvor der ligger noget på vejen. Baksensoren kan desuden slås fra, så alarmen ikke reagerer, når man for eksempel kører et sted med højt ukrudt.

Skivebremser, der vejer mindre
VM Tarm har monteret TS2 skivebremser fra BPW på traileren – både for at spare vægt og fordi de har en lang levetid og holdbarhed.

- TS2 er en let en skivebremse, der holder længe. Den er kompakt og er direkte forbundet med akselbjælken., fortæller Sune.

Det unikke design sikrer, at kræfterne og momenterne på bremseklodsen er perfekt afbalanceret. Det giver en jævn bremseslitage, lang levetid for bremseklodserne og dermed lavere driftsomkostninger.

 

Ud over Active Reverse Control har VM Tarm sat lygter fra ERMAX og skærme fra HBN på traileren – alt sammen fra BESKO. Der er monteret en baksensor fra Wabco, der gør at traileren stopper, hvis man kommer for tæt på noget, når man bakker. Systemet er et selvstændigt system uafhængigt af Active Reverse Control, der kan monteres på større køretøjer for at undgå ulykker, når man bakker.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109