23948sdkhjf

Branchen om EU-direktiv: - Det må ikke føre til ny regn af bøder!

- Transportbranchen kan ikke holde til, at vi overimplementerer EU’s direktiv om arbejdstid, siger ATL og DI

Regeringen er på vej med et lovforslag, som markant vil ændre kontrollen og antallet af bøder for overtrædelser af det mobile arbejdstidsdirektiv.

- Det må for alt i verden ikke føre til en ny regn af bøder over chauffører og vognmænd, lyder det fra DI Transport og ATL i en fælles udtalelse.

Ifølge lovforslaget, som er sendt i høring, skal Færdselsstyrelsen i fremtiden håndhæve reglerne i forbindelse med kontrollen af køre/hviletid. Politiet får til opgave at kontrollere, om pausereglerne i direktivet bliver overholdt.

Direktivet, der har været gældende siden 2005, er hidtil blevet håndhævet af arbejdsmarkedets parter – og det er ærgerligt, at EU-reglerne spænder ben for den danske model, mener DI Transport og ATL.

- Vi har et velfungerende arbejdsmarked, hvor vi har tradition for at løse udfordringerne i fællesskab. Vi har et fagretsligt system, som træder til, når vi ikke kan finde en løsning. Det ville have været bedst, hvis vi kunne fortsætte ad den vej; men desværre kan det ikke lade sig gøre inden for rammerne af EU-lovgivningen, medgiver Lars William Wesch, branchedirektør i ATL.

- Det er et krav i EU's kontroldirektiv, at kontrollen bliver udført af myndighederne!

Sidste år lykkedes det for DI Transport og ATL at få udskudt et lignende forslag, mens man undersøgte , om kontrollen i fremtiden klunne overlades til arbejdsmarkedets parter; men kontrollen skal udføres af myndighederne

- Derfor handler det om at undgå, at det nye system fører til en bøderegn over transportsektoren.

Klare anbefalinger
DI Transport og ATL har netop afleveret et høringssvar til Færdselsstyrelsen med flere klare anbefalinger, blandt andet:

  • Det bør ikke føre til en bøde, hvis chaufføren ellers overholder køre/hviletidsreglerne.
  • Der bør være en bagatelgrænse for mindre overtrædelser – for eksempel hvis en chauffør får forlænget sin arbejdstid, fordi han må vente på at læsse varer af eller på.
  • Arbejdstidsdirektivet bør være omfattet af det nuværende bødeloft på 30.000 kroner til chaufføren og 60.000 kroner til vognmanden.
  • Bestemmelse om adgang til ransagning uden dommerkendelse skal fjernes, ligesom en lignende bestemmelse blev fjernet fra godskørselsloven den 25. januar 2022.

- Reglerne om køre/hviletid er naturligvis vigtige på grund af trafiksikkerheden, men hvis chaufføren ikke væsentligt overskrider dem, er der ingen grund til at uddele bøder for arbejdstid, uddyber Rune Noack, der er transportpolitisk chef i DI Transport.

- Det er også helt afgørende med en bagatelgrænse. Det giver EU-reglerne faktisk en mulighed for, siger han.

 Det forventes, at de nye regler vil træde i kraft til maj i år.

 Billedtekst

- De nye regler, der forventes at træde i kraft til maj, vil ændre afgørende på kontrollen og behandlingen af sager om overtrædelse af det mobile arbejdstidsdirektiv.

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11