23948sdkhjf

- Det handler om at få mere energi ud af hver eneste dråbe brændstof

Volvo Trucks har forbedret I-Save-konceptet

Lavere brændstofforbrug og mindre CO2-udslip. Det er resultatet af de forbedringer, som Volvo har gennemført i I-Save-konceptet. Samtidig er køreegenskaberne forbedret og kørslen blevet mere behagelig.

Volvos I-Save-koncept blev introduceret i 2019. Det er et elektronisk system, som forbinder motorteknologien og styresystemernes software for at øge energieffektiviteten så meget som muligt.

- Det handler om at få mere energi ud af hver eneste dråbe brændstof, siger Helena Alsiö, vicepræsident for Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.

- De seneste forbedringerne består blandt andet i at optimere motorens forbrændingsproces - og selv om der er tale om små detaljer i motoren, så giver de tilsammen betydelige besparelser.

Forbedringerne omfatter:
* Tilpasning af brændstofinjektorer, kompression og knastaksel til nogle nye stempler med bølgeformet forbrændingskammer.
* Reduktion af vægt og indre friktion i motoren.
* Opgradering af turbolader og oliepumpe
* Forbedringer i olie-, brændstof- og luftfiltrene.

Ny software
Ud over alle hardware-opdateringerne er der introduceret en ny software-generation i motorstyringen, som igen kommunikerer med en opdateret I-Shift-gearkasse.

- Resultatet forbedrer ikke kun brændstoføkonomien, men giver også klart forbedrede køreegenskaber, da den intelligente opdatering af gearskiftestrategien giver hurtigere respons og en endnu mere harmonisk køreoplevelse, forklarer Helena Alsiö.

I-Torque
Opdateringen indeholder også I-Torque, der er en ny intelligent software, der styrer motorens drejningsmoment. Den forbedrer energieffektiviteten ved at analysere online-data fra et digital topografisk kort i høj opløsning i I-See-systemet – og så tilpasses kørslen til den faktiske rute. I-See kan på den måde udnytte lastbilens bevægelsesenergi bedst muligt ved kørsel i kuperet terræn. Den nye I-Torque-funktion styrer gearvalg, motormoment og bremsning, når I-Cruise er aktiveret

- For at spare brændstof starter lastbilen i Eco-tilstand, og chaufføren har altid nem adgang til den nødvendige trækkraft. Systemet har hurtigere gearskift og bedre tilpasning af drejningsmomentet fra drivlinen, fortæller Helena Alsiö.

Bedre aerodynamik
Ved kørsel over lange strækninger spiller lastbilens aerodynamik en vigtig rolle for brændstoføkonomien. I den seneste opdatering er der foretaget adskillige fysiske ændringer for at forbedre luftstrømmen. Der er blandt andet mindre mellemrum i førerhusfronten og dørene.

Endelig har Volvo Trucks i forbindelse med opgraderingen af I-Save-Konceptet også tilføjet et nyt effektniveau til motorerne, nemlig en 420 hk udover de to velkendte effektniveauer på 460 og 500 hk.

Alle motorer er certificeret til at køre på HVO100, oplyser Volvo.

Volvo Trucks' FH- FM- og FMX-lastbiler med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også glæde af opdateringen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095