EU stævner Danmark for at hindre udenlandsk cabotage-kørsel
EU-Kommissionen har nu stævnet Danmark ved EU-Domstolen med påstanden om, at Danmark forhindrer udenlandsk cabotagekørsel. Det skyldes den danske parkeringsbegrænsning på 25 timer på statslige rastepladser.
EU-kommissionen mener, at den begrænsning hindrer godstransportens fri udøvelse for udenlandske chauffører, fordi de ikke kan komme til at parkere i Danmark i mere end 25 timer.
Det krænker friheden til at udveksle tjenesteydelser inden for transportområdet, mener EU-kommissionen.
- Det argument er tyndt, lyder svaret fra DTL’s adm. direktør Erik Østergaard. Det passer ikke, at den danske stat hindrer godstransportens udøvelse i Danmark for udlændinge. Og det passer heller ikke, at Danmark drager nytte af, at der ikke findes en offentlig driftscentral, hvor man kan parkere bilerne.
- De faktiske forhold i Danmark forhindrer jo ikke udenlandske vognmænd i at etablere deres egne områder på dansk grund, hvor deres biler kan holde i så lang tid, det skulle være. Der findes intet forbud imod at lave egne, private rastepladser med langtidsparkering.
Udenlandske lastbiler er problemet
- Problemet har været, at det er udenlandske lastbiler, der har behovet for at afholde det lange regulære ugehvil langt fra hjemmet. Det vil også være tilfældet for danske lastbiler, hvis de vælger at opholde sig i andre regioner i EU i længere tid, forklarer DTL-direktøren.
- Problemet skabes af de udenlandske lastbiler. Det længere ophold er kernen i problemet. Det er et faktum og netop ikke en handelshindring udtrykt af de danske politikere. Man bliver vel nødt til at adressere problemet for at finde løsningen. I takt med, at vejpakken får lov til at virke, tror jeg også, at den nomadetilværelse, som de lange parkeringer har været udtryk for, aftager.
Staten skal ikke sørge for overnatning
Erik Østergaard er derfor ikke i tvivl om, at de gode argumenter står i kø, når sagen skal føres for EU-domstolen.
- EU- Domstolen har selv fastslået at det er forbudt at afholde de regulære ugehvil på 45 timer i bilen, men at 25-timers parkeringsreglen muliggør afholdelse af et reduceret ugehvil i bilen. Så der er ikke noget reelt problem. Og da der i forvejen ikke er overnatningsmuligheder på de statslige rastepladser til afholdelse af et regulært ugehvil, er problemet med 25 timers begrænsning en pseudo-diskussion, siger Østergaard, der fortsætter:
- Det ikke den danske stats opgave at stille overnatningsfaciliteter til rådighed for europæiske virksomheder, der opererer i Danmark. At tilbringe dage eller weekender på en rasteplads langs motorveje uden adgang til basale faciliteter, indebærer en større risiko for, at vejtransportvirksomheder omgår chaufførers sociale rettigheder.
Erik ØStergaard peger endelig på, at EU-landet Slovenien også har indført en 25 timers regel for lastbiler.