23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ITD: Brint-aftale mangler støtte til vognmændene

Der er stadig lange udsigter til, at vi ser lastbiler køre på brint i Danmark, mener ITD

Regeringens brede aftale om produktion af brint baseret på vedvarende energi er positiv; men aftalen mangler muligheder for at støtte indkøb af brintlastbiler. Ellers får man ikke udbredt grøn brint som drivmiddel i den tunge vejtransport.

Sådan lyder meldingen fra vognmandsforeningen ITD.

- Aftalen fokuserer kun på at skabe et større udbud af grøn brint; men hvis aftalens ambitioner om at udbrede grøn brint i lastbiler skal lykkes, kræver det også initiativer, der kan skabe efterspørgsel hos slutbrugerne – og det mangler i den politiske aftale, siger Caroline Brüel, politisk chefkonsulent i ITD.

- Det kan man gøre ved at støtte indkøb brintlastbiler, som man gør i Tyskland, Frankrig, Portugal og Spanien.

- Når transportvirksomheder i andre europæiske lande kan få støtte til køb af brintlastbiler, bør de også kunne få det i Danmark. Så på trods af aftalen, er der altså fortsat lang vej igen for lastbilernes muligheder for at anvende brint.

- Det er ikke kun et problem for brintmarkedets udvikling, men også for vognmændenes udsigter til at kunne omstille deres køretøjer til brint.

- Brintlastbiler er fortsat så dyre, at det ikke er realistisk for vognmænd at investere i dem. Desuden savner vi også en klar plan for etablering af brintankstationer – både i Danmark og i Europa, siger Caroline Brüel.

- Grøn brint må gøres tilgængeligt på tværs af EU i et tæt netværk af tankningsmuligheder. Jo hurtigere vi kan rykke på europæisk plan, jo hurtigere kan vi også rykke på den grønne omstilling af lastbiler i Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|