23948sdkhjf

Sådan kan dæk reducere omkostninger og klimaaftryk

Et nyt beregningsværktøj hjælper vognmænd med at reducere klimaaftryk og omkostninger

I samarbejde med Michelin har Euromaster udviklet et beregningsværktøj, der nemt og hurtigt viser, hvordan forskellige indsatser rundt om dækkene kan reducere omkostningerne og sænke klimaaftrykket. Et konkret eksempel viser, at en flåde på bare 10 lastbiler kan spare 97.000 kroner om året på brændstof- og dækbudgettet.

Det nye beregningsværktøj er klart til at blive rullet ud til landets transportvirksomheder. Det er udviklet med det formål at skabe overblik over de muligheder, som vognmandsforretningerne har for at optimere og effektivisere deres flåde ved at fokusere på korrekt og fornuftig brug af dækkene. Værktøjet gør det nemlig muligt at foretage forskellige valg og finpudse små detaljer i forhold til dæk - og det kan have stor betydning både for det økonomiske og det grønne regnskab.

- Helt overordnet set går vi ind og udfylder forskellige informationer omkring flåden som for eksempel antal enheder, antal dæk pr. enhed, antal breakdowns, dieselpris, kørte kilometer pr. enhed om året, dækforbrug, dækkenes gennemsnitligt kilometerresultat og den gennemsnitlige dækpris, fortæller Lars Skov-Andersen, der er segmentchef på truck i Euromaster Danmark.

Udgangspunktet for beregningerne er, at vognmanden følger Michelins dækprogram inklusiv de regummierede varmebaner, Remix. Igennem værktøjet eksperimenterer og justerer man så på en række forskellige parametre for at se, hvordan vognmændene har mulighed for at reducere deres omkostninger og miljøpåvirkning.

Regummiering og opskæring

- Vi kigger for eksempel på, hvad der sker, hvis man øger andelen af regummierede eller mønsteropskårne dæk, forklarer Lars Skov-Andersen.

- Derudover kigger vi også på, hvad der sker, hvis man i stigende omfang kører med korrekt lufttryk, eller hvis man bliver endnu bedre til at slide dækkene endnu længere ned, før de bliver afmonteret.

- Selv om mange har den opfattelse, at de slider deres dæk godt nok, så viser et kig i bunken med afmonterede dæk, at mange dæk bliver afmontereret alt for tidligt.

- Vores værktøj tager også hensyn til de omkostninger, der eksempelvis er forbundet ved at opskære dæk, kontrollere lufttrykket og de eventuelle merudgifter i forbindelse med indkøb af Remix-dæk.

Når man har "skruet på" disse forskellige parametre, laver beregningsværktøjet en udregning, der både viser, hvor meget man sænker sin CO2-udledning, og hvor store besparelser der er i forhold til dækforbrug og brændstofforbrug. Netop dette hensyn til dynamiske parametre som brændstofpriserne og indkøbspriserne, er ifølge Lars Skov-Andersen en af de helt store fordele ved det nye værktøj.

- Det er jo især relevant lige nu, hvor vi har nogle meget høje dieselpriser, der kan have enorm stor betydning på vognmændenes samlede omkostninger, siger han.

- På den måde kommer vores værktøj for mange på et kærkomment tidspunkt, da det faktuelt kan gå ind og hjælpe en branche, der i forvejen er meget omkostningsbevidste og opmærksomme på deres klimaaftryk.

Flådeservice i system

For at opnå den fulde effekt af værktøjet er det ifølge Lars Skov-Andersen vigtigt, at vognmændene bruger værktøjet som redskab til i endnu højere grad at systematisere deres flådeservice. Blandt andet i form af løbende, hyppige inspektioner og regelmæssig lufttryksmåling.

- Det handler jo hele tiden om at være på forkant med problemerne og være opmærksomme på de små ting. Det hele ligger i detaljen, og her kan vores nye beregningsværktøj forhåbentligt være med til at vise og kvalificere beslutninger endnu bedre fremover.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173