23948sdkhjf

Professor: Nu smides LEAN-principperne ud og globaliseringen sættes på pause

Logistikkæderne vedbliver at være påvirket - ikke kun af corona, men også andre internationale hændelser

De sidste to års corona-krise har ændret meget på logistik-fronten. Der er sket en 180 graders vending på bare to år. Vi er gået fra at have superoptimerede logistikkæder til at fokusere på resiliente forsyningskæder.

Sådan siger Britta Gammelgaard, professor i logistik og supply chain management på Copenhagen Business School (CBS). Hun har under corona-krisen siddet med i et ekspertpanel ved Rigspolitiets Nationale Operative Stab, og hun er ikke i tvivl om, at de såkaldte resiliente forsyningskæder er det, som virksomhederne fokuserer på netop nu, hvor først corona-pandemien og siden Ruslands krig i Ukraine har sat forsyningskæderne på en alvorlig prøve.

- Vi arbejder med flere forskellige scenarier; men det, der har flest tilhængere lige nu, er at vi skal over i en resilient verden, hvor logistik skal være det, der redder verden ved at respondere hurtigt og effektivt på de uforudsete hændelser, som synes at stå i kø, siger Britta Gammelgaard og forklarer nærmere:

- At være resilient betyder at være i stand til at håndtere en kritisk eller truende situation og komme uskadt eller styrket igennem den.

- Når vi taler om resiliente forsyningskæder, vurderer vi forsyningskædens evne til at tilpasse sig uventede hændelser og respondere på disruptions eller forstyrrelser. Vi vurderer også dens evne til at genoprette sig selv, så den kan fortsætte operationer på det ønskede niveau. Endelig kan vi med resiliens genoprette kontrollen over vores forsyningskæder.

Flere uforudsete hændelser
Uforudsete hændelser breder sig som ringe i vandet. De har en stor effekt, lige når de rammer, men de negative effekter toner langsomt ud.

- Det, vi ser nu, er flere forstyrrelser lige efter hinanden. Forstyrrelserne står nærmest i kø, siger Britta Gammelgaard.

- Vi var knap kommet igennem effekterne af corona-krisen i logistikkæden, før vi effekterne af Ukraine-krisen slår ned. Det påvirker de globale logistikkæder temmelig voldsomt, når de sådan går ind over hinanden.

LEAN og globalisering lagt for had
På grund af disse forstyrrelser, er LEAN som produktions- og flowprincip lagt for had i logistikverden lige nu, forklarer Brittas Gammelgaard.

- På grund af LEAN-principperne har vi ingen lagre. De er skåret væk i effektivitetens hellige navn. Optimerede forsyningskæder skulle sikre, at vores varer løbende bliver leveret ”just in time”. Når vi så har en forstyrrelse, kan vi pludselig ikke levere mere.

En anden faktor, som Britta Gammelgaard fremhæver som årsag til forstyrrelserne, er forsyningskædernes kompleksitet.

- Når man skal være global, er man nødt til at bygge relationer. Derfor har man mange med i en forsyningskæde. Det det øger kompleksiteten og hæmmer overblikket i disse supply chains.

Dobbelt sourcing
Selv om der er mange forskellige aktører med i hele forsyningskæden, er der ofte kun en enkelt leverandør til de forskellige dele af forsyningskæde.

- Det er fint, så længe alt er roligt, mener Britta Gammelgaard - men når der så kommer en forstyrrelse, ændrer leverandører adfærd. Måske kan de ikke levere. Måske vil de ikke levere. Måske leverer de hellere til vores konkurrent end til os.

- For at beskytte sig prøver man at etablere flere leverandører af samme komponent – det vi kalder for dobbelt sourcing - eller i hvert fald sørger man for at have en back up af leverandøren.

Virksomhederne hamstrer
Lige nu præges markederne af nervøsitet for manglende leverancer. Vi bevæger os fra en situation, hvor vi havde robuste forsyningskæder, til en situation, hvor virksomheder hamstrer. Vi har bevæget os fra ”just in time” til ”just in case”.

Løsningen ligger ikke lige om hjørnet. Ifølge logistik-professoren skal der en større transparens ind i logistikkæden, så kunderne kan følge deres varer og blive informeret om uforudsete hændelser.

- Der bliver også behov for flere og større lagerfaciliteter - og dermed stiger behovet for lagerstyringskompetencer.  Det har ellers været sat til side i alle årene med en LEAN supply chain. 

- Om det er slut med globalisering, vil den kommende tid vise, siger Britta Gammelgaard.

- Lige nu ser vi, at virksomheder gerne vil tage produktionen hjem eller i i det mindste til nærområdet. Man håber, at nærhedsprincippet kan give os bedre styr på logistikkæderne. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Ministeren tog selv rattet
Ukrainsk hospital takker SAWO
Refako-stifter død
Branchen ønsker støtteordning på to milliarder kroner
El-ladere til lastbiler endelig på vej
Transportcenter har snart ikke mere plads
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.234