23948sdkhjf

Manglen på ladestandere bremser grøn omstilling

- Teknologien er faktisk på plads. I dag kan en el-lastbil have en daglig rækkevidde på mere end 500 km, siger Volvo-direktør

Lastbilerne fragter næsten alt gods i Danmark; men de har længe haft ry som en af de største hovedpiner i den grønne omstilling. Udfordringerne står nærmest i kø, hvis vi ønsker at elektrificere den danske flåde af diesel-lastbiler, som tæller intet mindre end 42.000 stk.

Det skriver dagbladet Børsen i dag. Og der er især fire store forhindringer:

  • Der er få el-lastbiler på markedet
  • El-lastbilerne er for dyre
  • Rækkevidden er for kort
  • Ladeinfraastrukturen er nærmest ikke eksisterende for lastbiler

- Den største udfordring er den manglende infrastruktur, siger Anders Berger, der er direktør for public affairs hos Volvo til avisen.

- Teknologien er faktisk på plads. I dag kan en el-lastbil have en daglig rækkevidde på mere end 500 km, når man kører gods med en 44 ton lastbil.

- Den største udfordring er, at der ikke er nok ladestandere på motorvejene til, at det kan lade sig gøre i praksis. Her i Volvo har vi seks forskellige modeller af el-lastbiler på markedet og regner med, at halvdelen af salget af lastbiler i 2030 vil være elektriske.

Han mener også, at el-nettet ikke gearet til at transportere så meget strøm.

- Det jo tydeligt, at vi har et kraftigt behov for flere vindmøller og solceller, hvis lastbilerne skal kunne lades op med grøn strøm, understreger han.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.204