23948sdkhjf

DTL til sine medlemmer: Sådan undgår dine chauffører stress

- Stressede chauffører har 20 procent flere skader, 10 procent ekstra brændstofforbrug og generelt flere sygedage

Tal om stress med chaufførerne. Det er sundt for både dine chauffører og for din bundlinje. Sådan lyder budskabet fra DTL, som i det seneste nummer af DTL Magasinet har fokus på stress i vognmandsbranchen.

, "Din chauffør er på vej hjem. Trafikken er tæt. Han får pludselig en hasteopgave og bliver presset af køre/hviletiden. Han får ikke tjekket forholdene ude hos kunden. Baglygterne rammer rampen, da han bakker ind."

- Stressede chauffører kan tydeligt mærkes på bundlinjen i form af 20 procent flere skader, 10 procent ekstra brændstofforbrug og generelt flere sygedage, siger konsulent i DTL Kurt Rinhack til DTL Magasinet.

Kurt Rinhack har tidligere undervist i stresshåndtering på erhvervsskoler og har mange års erfaring som chauffør. Det er ham, vognmændene ringer til, når de har brug for hjælp til at håndtere stress og dårlig trivsel.

- Vognmændene skal passe på deres medarbejdere og fokusere på stresshåndtering og trivsel, påpeger Kurt Rinhack.

- Som vognmand skal du hele tiden holde øje med, om dine chauffører viser tegn på stress,

Stress er skyld i skader

Hos forsikringsselskabet If er man helt klar over, at skress er medvirkende til skader.

- Vi ser klart, at travlhed og stress giver flere skader, siger Thomas Pihl Vestergaard, Key Account Manager i If.

- Starter dagen med kø på motorvejen, og tidsplanen skrider, så bliver man stresset. Det påvirker ens handlinger, så man ikke lige får surret godset optimalt i løbet af dagen, eller at man i farten vælger at springe ned fra ladet. Dermed kan det blive farligt, siger Thomas Pihl Vestergaard, som har udviklet et online minikursus om stress, som hjælper chaufførerne i en travl hverdag.

Flere undgår myldretid

Nogle chauffører vælger ligefrem at køre i morgentimerne eller sent om aftenen for at undgå myldretid. Det går ud over døgnrytmen og giver også stress. Samtidig er der et ekstremt pres med kontrol af transportbranchens mange regler, som chaufførerne skal forholde sig til.

Kurt Rinhack ser tydeligt, at virksomheder, der taler åbent om stress og opfordrer til defensiv kørsel, oplever mindre stress. De bruger If’s minikurser til at tale om stress, fx fredag eftermiddag, hvor alle mødes og taler om ugen, der gik.

- Jeg kan kun opfordre flere til at gøre det, for det vil gøre en forskel for medarbejdernes trivsel og for branchen som helhed.

Kurt Rinhacks gode råd mod stress for chauffører

  • Kør defensivt.
  • Træd ikke for hårdt på speederen.
  • Vær forudseende.
  • Hold afstand.
  • Tag farten af.
  • Undgå hårde opbremsninger.
  • Slip speederen op til 1 km før rundkørslen og lad bilen rulle gennem rundkørslen.

Kilde: DTL Magasinet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094