23948sdkhjf

Michelin vil fremstille dæk af plastflasker

Plastaffald, forskning og nye partnerskaber - Michelin har sat kursen mod 100% bæredygtige dæk

Det franske dækfirma Michelin, der som nogen vil vide opfandt radialdækket og dermed revolutionerede dækbranchen, har søsat en bemærkelsesværdig ambition: I 2050 vil alle Michelin-dæk være 100 procent bæredygtige - fra vugge til grav vel at mærke.

I praksis betyder det, at firmaets dæk til den tid vil bestå udelukkende af biobaserede eller genanvendte materialer. Og allerede om otte år, i 2030, vil 40 procent af materialerne i Michelins dæk komme fra bæredygtige kilder.

De målrettede satsninger på at udvikle dæk, der i stadig højere grad nedbringer belastningen på klodens resurser, er allerede godt på vej. Ikke kun i form af øget genanvendelse og brug af biomaterialer. For også fabrikkernes CO2-udledninger, dækkenes holdbarhed og mulighederne for at genbruge hovedparten af de udtjente dæk i nye dæk er vitale, strategiske indsatsområder.

Innovation i højsædet

Forklaringen på, at et af verdens største dækfirmaer, på den måde skruer voldsomt op for de bæredygtige investeringer, ligger lige for. Klimaforandringerne udfordrer nemlig ikke bare Michelin, men også alle andre virksomheder til at gentænke deres forretninger og sætte bæredygtig innovation i højsædet for måden, man driver forretning.

- Michelin har som alle aktører inden for mobilitet en pligt til aktivt at adressere vores miljøudfordringer, siger CEO for Michelin Group, Florent Menegaux.

- Vi er direkte forbundet med de håb og drømme som forbrugere og samfundet har. Derfor er vi som virksomheder nødt til at være en del af løsningen.

- Det at udvikle dæk, der er 100 procent bæredygtige, er en kæmpe udfordring for alle i Michelin; men det er en udfordring, der ansporer os til at opfinde nye teknologier og til at forandre måden, vi virker på i det økosystem, vi er en del af.

Brugte yoghurt-bægere

Et Michelin-dæk er i dag et højteknologisk produkt, der består af over 200 forskellige ingredienser. Det primære er naturligt gummi, men ingredienserne omfatter også syntetisk gummi, metal, fibre og komponenter, der styrker dækkets struktur, som f.eks. karbon, silica og plastmateriale.

I den rigtige sammensætning bidrager de forskellige materialer til at sikre en god, balanceret, komfortabel og frem for alt sikker køreoplevelse. Samtidig bidrager de forskellige ingredienser til at sænke dækkets klima- og miljøaftryk.

Ifølge Peyman Sabat, chef for forretningsudvikling for Michelin Europe North, stammer næsten 30% af de materialer, der bliver brugt i et Michelin-dæk, allerede i dag fra naturlige, genanvendte eller andre bæredygtige kilder. Det tal skruer virksomheden kraftigt op for i de kommende år.

Sidste år løftede dækfirmaet sløret for ambitiøse planer om at gå aktivt ind i kampen for at begrænse problemerne med plastaffald. Netop ved at genanvende plastaffald som nyt råmateriale i sine dæk vil op til fire milliarder PET-flasker kunne blive til delkomponenter i Michelins dæk hvert år.

Allerede i 2024 forventer man, at de første biler vil køre på Michelin-dæk, der er lavet af bl.a. gamle yoghurtbægere og plastflasker.

I ét dæk vil man kunne omdanne op til 143 yoghurtbægere og cirka 13 PET-flasker til nye råmaterialer.

Kæmpe forskningsindsats

Michelin har syv forskningscentre rundt om i verden. Her arbejder mere end 6.000 ingeniører og forskere med at udvikle avancerede materialer til dæk. Forskningsindsatsen omfatter 350 forskellige indsatsområder, og til dato har Michelins forskning resulteret i 10.000 patentansøgninger inden for dækdesign og -produktion.

For at øge sin innovationskraft søger det franske dækfirma aktivt nye partnerskaber med innovative startup-virksomheder. To eksempler er Axens og IFP Energies Nouvelles, to virksomheder, der driver BioButterfly projektet.

Siden 2019 har begge selskaber samarbejdet med Michelin om produktion af biobaseret butadiene, som erstatning for oliebaseret butadiene. Med biomasse fra træ, risskaller, blade, kornstængler og andet planteaffald indgår over 4,2 mio. tons plantebaseret materiale nu i Michelin-dæk hvert år.

I november 2020 indgik Michelin og canadiske Pyrowave et partnerskab for at producere genanvendt styren fra bl.a. plastemballage fra fødevarer. Styren er en vigtig bestanddel i produktion af polystyren, syntetisk gummi til dæk og en lang række forbrugsvarer. Samarbejdet med Pyrowave betyder, at det, der svarer til 42 mia. yoghurtbægere, hvert år kan genanvendes i produktionen af Michelins dæk.

Samarbejde med konkurrenter

Også mere utraditionelle partnerskaber, som det Michelin og konkurrenten Bridgestone præsenterede sidste år, indgår i arbejdet for at reducere miljø- og klimabelastningen fra dækkene. Her præsenterede de to selskaber en fælles strategi for at øge tilgængeligheden til genanvendt kønrøg (Carbon Black) fra gamle dæk, der så kan benyttes i produktion af nye dæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125