23948sdkhjf

TEST: MAN Optiview giver syn for sagen

MAN Trucks har i den nyeste udgave af TGX-lastbiler foretaget en hel del opdateringer – plus introduceret kamerasystemet ”OptiView,” hvor spejlene er erstattet af en kameraløsninger med monitors på A-stolperne i kabinen.

I førersiden er monitorerne på 12 tommer – i passagersiden 15 tommer for at udligne afstanden fra fører til højre A-stolpe.

MAN tilbyder OptiView til alle deres modeller - som ekstraudstyr.

Bortfald af sidespejlene er i virkelig genialt, for det gør synsfeltet ud af vinduet større samtidig med, at det gør den blinde vinkel mindre.

Hos MAN er der gule afstandsstreger i monitorernes display. De angiver dels hvor traileren slutter, dels hvor meget afstand, der skal være til de bagfrakommende, før man overhaler og trækker ind igen.

Vi opdagede også, at bilen ved kørsel med adaptiv fartpilot selv trækker lidt ud, hvis man passerer en parkeringsplads med en parkeret lastbil tæt på vejen. Kører man med bredt læs, kan man også justere de lodrette streger på displayet, så bredden passer.

MAN i Danmark har netop indledt deres Truck Performance Tour, som løber hen over sommeren med besøg hos forhandlere og kunder. På turen er det topmodellen TGX 18.510, der vises frem i 6x2 udgave. Der er ikke læs på traileren, så der er rigtig meget overskudskraft i motoren. Køretøjet er opbygget hos MAN i Padborg.

Display i HD-kvalitet

Vi oplevede MANs nye OptiView-kamerasystem på en prøvekørsel på Køge Bugt-motorvejen og omliggende landeveje – og det er tydeligt, at MAN har forstået at skabe en god opløsning i monitorernes display, så trafikanterne fremstår helt skarpe.

Det er muligt at indstille monitoren, så den viser mere vidvinkel. Så kan man se mere i displayet, der har HD-kvalitet.

MAN-systemet har et ekstra kamera i fronten (som også kendes fra DAF’s kamerasystem). Der er derfor nu fem kameraer til rådighed – fire i taghøjde med to kameraer på hver side af førerhuset og det i fronten, så man kan se rundt om førerhuset i monitorerne. Ved hastighed under og op til 15 km/t vises frontspejlet i det 12,5” store MAN mediasystem i instrumentbordet.

Der er fem kameraer – fire på taget med to kameraer på hver side af førerhuset og et i fronten.

Kameraerne sidder på tynde arme, som kan vippes ind – og selv klapper ind, hvis man for eksempel kommer for tæt på et træ.

De to billedskærme med høj opløsning i førerhuset tilpasser sig automatisk til den omgivende lysstyrke, så kamerabilledet altid er tydeligt.

Ved brug af de udvendige kameraer øges synsfeltet for chaufføren, når der kigges ud af sideruderne. Lovbestemte synsfelter vises på bilens displays.

Derudover kan man få en tilpasset zoom- eller vidvinkelvisning til visse køresituationer som ved kørsel i sving eller ved rangering, så chaufføren får den bedst mulige hjælp.

Vores test var især møntet på det nye OptiView system; men der er også foretaget yderligere opdateringer på de nye modeller i forhold til de første udgaver af MAN’s nye generation af lastbiler.

Ekstra brændstofbesparelse

Den nye generation sikrede i 2019 en forbedret brændstoføkonomi er på seks procent – i 2022 årgangen betyder software-forbedringerne desuden ekstra besparelse og motorerne opfylder nyeste euro 6e standard. Alene kameraerne forbedrer økonomien 0,2pct.

Én af nyhederne er forbedret drejningsmoment (Dynamic Torch Control), som sikrer 2,4 pct. besparelse. I tomgang kører motoren med 550 omdrejninger i stedet for 600 omdrejninger.

MAN Cruiseassist er forbedret, så det nu virker fra 0-90 km/t mod før op til 50 km/t i forbindelse med køkørsel (Traffic Jam Assist). Nu starten lastbilen også op igen, når køen opløses – og den holder også sin bane.

Testbilen var udstyret med Turn Assist, som via en kombination af advarsel med gult lys i højre display og i værste fald lyd, gør føreren opmærksom på cykelister og fodgængere på køretøjets højre side. Systemet kan udbygges med et assistentsystem med det mundrette navn ”Lane Change Collision Prevention Assist” eller bare LCCPA som i forbindelse med vognbaneskift advarer føreren imod bagfra kommende færdsel og om nødvendigt holder køretøjet i vognbanen for at undgå kollision.

Elektronisk opdatering

Det bedste er også, at opdateringer langt hen ad vejen foregår elektronisk - ”Over the Air” - kaldet OTA. Det gælder dels sprog og navigation – og dels gearkasseprogrammer så som Performance/Efficient Plus – og Tanker/Offroad beregnet til f.eks. tankvogne og terrænkørsel.

Ekstra programmer kan også købes on line via MAN Now. Selv kun for en begrænset periode, hvis dette ønskes.

De første brændstofoptimeret modeller kunne ikke påmonteres en udvendig solskærm – det kan de nye udgaver via en særlig aerodynamisk solskærm.

Ved rast kan man nu glæde sig over mørklægningsgardiner – og er man til ekstra luksus, er der nu MAN’s løve-logo i lædersæderne.

FAKTA: MAN TGX 28.510 6×2 D2676

  • Model: MAN TGX 28.510 6×2 D2676
  • Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V.
  • Slagvolumen: 12,4 liter
  • Miljø: Euro 6e
  • Efterbehandling: SCR, EGR og AdBlue
  • Ydelse: 510 hk v. 1.800 omdr.
  • Moment: 2.600 Nm v. 930-1.350 omdr.
  • Motorbremse: EVBec med 325 kW ved 2.400 omdr.
  • Retarder: Max 500 kW.
  • Effekt: 4.100 Nm.
  • Olieskift: Op til 140.000 km.
  • Service: Op til 18 måneder/500.000 km.
  • Akselafstand: 3.100 mm.
  • Gearkasse: 14 trin TipMatic 12.26.
  • Frigear: MAN Efficient Roll.
  • Køremåder: Efficient Plus, Efficiency, Performance, Manoevre.
  • Hill holder: MAN EasyStart.
  • Totalvægt: 40 ton
  • Dæk: 385/65 R 22,5 for og 315/70/R22,5 bag.
  • Affjedring: Parabel for/luft bag.
  • Bagaksel: Hypoidaksel med differentialespær.
  • Udveksling: 2,53.
  • Bremser: MAN BrakeMatic. Skiver. Adaptiv fartpilot. Esc. ABS, ASR.
  • Styretøj: MAN ComfortSteering.
  • Tanke: Diesel 460 liter/AdBlue 35 liter.
  • Førerhus: GM (mellem).

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14