23948sdkhjf

Ambitionerne har aldrig været større i Padborg: 90 hektar under udvikling

Ambitionerne, planerne og mulighederne for Padborg Transportcenter har aldrig været større

Er der en by i Danmark, som kan kaldes for Danmarks transportby nr. 1, må det være Padborg. Hver eneste dag kører 7.500 lastbiler ind i byen for at blive læsset, losset eller tanket. Her er cirka 3.000 arbejdspladser knyttet til transport og spedition. Intet mindre end 75 procent af Danmarks samlede im- og eksport passerer grænseovergangene ved Padborg.

Man kan få serviceret lastbilen eller skiftet dæk på traileren 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Ligesom New York sover Padborg aldrig.

Padborg lever af og ånder for transport – og det startede for over 100 år siden, da jernbanen kom til byen. Inden 1864 var Padborg bare en mølle og en klat huse mellem de to landsbyer Frøslev og Bov. I dag er Frøslev og Bov en slags ”forstæder” til Padborg.

Især efter Danmarks indtræden i EF i 1973 oplevede byen vækst. Med indførelsen af EU’s indre marked i 1987 bortfaldt behovet for en grænsestation mellem Danmark og Tyskland; men da havde Padborg slået sin position fast i transportbranchens bevidsthed.

I stedet for at uddø, som mange spåede, er Padborg fortsat med at vokse – og netop nu har ambitionerne, planerne og mulighederne aldrig været større.

90 hektar

Lige nu er 90 hektar jord under udvikling til udvidelse af Padborg Transportcenter. Det er hele den vestlige side af motorvejen på en fem km. lang strækning mellem afkørslerne til Bov og Frøslev.

- Og langt det meste er allerede solgt på forhånd, fortæller Jesper Schimann Hansen, der er direktør i foreningen Padborg Transportcenter, som så dagens lys i 2015.

- De gårde, der ligger i området, er blevet opkøbt og ryddet. Det hele er ved at blive klargjort – alt er næsten solgt – og det er lokale virksomheder, der mere eller mindre har budt på det.

Padborg Transportcenter er delt i en øst- og vest-del. Den østlige del er det gamle Padborg, som i disse år gennemgår en modernisering drevet af de transport- og speditionsvirksomheder, som har behov for at udvide; men som ikke ønsker at flytte væk.

Ældre bygninger rives ned og erstattes af nye lager- og logistikbygninger. En virksomhed som Tricolore har bygget meget og inddraget den gamle fragtcentral, det hedengangne EHJ Spedition og det gamle Leman-domicil. De gamle bygninger er fjernet og erstattet af fine, nye lagerbygninger. Tricolore er nu oppe på næsten 100.000 kvm lager. Også Ohl Spedition har udvidet og råder nu over 70.000 kvm. lager.

- Selv om vi i 2019 fik lavet en ny lokalplan, så man kan bygge op til 75 procent i store dele af området, er der meget få udvidelsesmuligheder i den østlige del, forklarer Jesper S. Hansen.

Ovre på den anden side - Padborg Vest – er der uanede muligheder. Lastas ejendomme har allerede bygget nogle store logistikhuse, som udlejes i mindre portioner à 2.000 kvm. Det er et koncept, som også kendes fra andre transportcentre i Danmark.

Dertil kommer, at flere virksomheder selv bygger distributionscentre her. Det gælder blandt andet det danske sports- og modetøjsfirma, Hummel. De bygger et 21.000 kvm stort logistiklager.

Sammen med kommunen

Som forening repræsenterer Padborg Transportcenter sine medlemmers interesser over for Aabenraa Kommune og Business Aabenraa.

- Vi kommer med input fra de mere end 100 virksomheder, som er med i foreningen. Vi fortæller, hvad kommunen skal være opmærksom på, når de udvikler det nye område.

- Det gamle Padborg kan vi ikke ændre så meget på. Vi kan vedligeholde fællesarealerne, og flytte en kantsten eller et skilt en gang imellem; men i det nye område, så skal vi huske at tænke i helheder.

- Kommunen skal andet end at sælge grunde til logistikejendomme. Vi skal for eksempel have strøm nok til fremtidens brændstoffer. Vi skal gøre plads til kommende brintstationer og el-ladestandere. Vi sørger for parkeringspladser, chaufførhotel og andre fællesfaciliteter, som kan få hele det store center til at fungere som en helhed. Hele kulissen omkring transportcentret skal være i orden.

Der er udviklet en helhedsplan for erhvervsområdet, hvor man ser på hele infrastrukturen under hensyntagen til både den grønne og digitale omstilling.

Tiltrækning af arbejdskraft

En anden stor opgave handler om at hjælpe virksomhederne med at få den tilstrækkelige arbejdskraft.

- Vi ligger et sted, hvor der nok skal gøres en større indsats for at få arbejdskraft, siger Jesper S. Hansen.

Vi skal gøre plads til kommende brintstationer og el-ladestandere. Vi sørger for parkeringspladser, chaufførhotel og andre fællesfaciliteter, som kan få hele det store center til at fungere som en helhed. Hele kulissen omkring transportcentret skal være i orden Jesper Schimann Hansen, direktør i foreningen Padborg Transportcenter

- Derfor er vi rigtig glade for, at kommunens indsats for at markedsføre hele Aabenraa. Og vi er også rigtig glade for den indsats, som brancheforeningen ITD gør for transportbranchen generelt.

- Der er rigtig mange af transportvirksomhederne her i Padborg, som bruger udenlandske transportfirmaer og chauffører. Vi kunne godt tænke os, at der kom mere fokus på deres arbejdsforhold.

- Alt det vi arbejder med som for eksempel sanitære forhold for chaufførerne og overnatningsmuligheder er gennemsyret af, at vi vil gøre tingene rigtigt. Nu er det fra byrådets side bestemt, at der skal være mere kontrol med det. Det er vi glade for.

Jernbanen vinder frem

Padborgs gamle toldområde er stadig en ”øm tå” for kommunen. Området har i mange år fungeret som et stort parkeringsareal for lastbiler og chauffører; men der er nogle borgere i kommunen, som helst så det lukket ned.

- Pladsen er dyr at holde for kommunen, og en gang imellem taler man om, at der skal være betaling; men vi mener ikke det er en god idé. Der er vognmænd, der ikke har råd til at betale, og de vil bare køre et andet sted hen og holde. Vi vil hellere have dem samlet her, og vi vil gerne have at de kan gå ned til tankstationen for at tage et bad, vaske tøj, hente vand mm.

- Som transportkommune og transportområde bliver vi simpelt hen nødt til at tilbyde P-pladser til de mange biler, der kommer her.

I Padborg er man også glad for jernbanen. Kombiterminalen er i vækst. Der er for eksempel daglige afgange fra Padborg til Verona i Italien.

- Der kommer bare mere og mere med jernbanen, siger Jesper S. Hansen og nævner, at Blue Water-terminalen nu også får frisk fisk fra Norge med toget.

- Væksten i jernbanetrafikken er en del af den grønne omstilling; men vores kombiterminal, som drives af TX Logistics, kan desværre ikke udvides på den plads, hvor den ligger nu.

- Der har været tale om at etablere en terminal i det nye Padborg Vest; men lige nu er det ikke højt prioriteret i vores planer.

Padborg har også fået en helt ny politistation på toldpladsen, hvor den nye udlændingekontrolafdeling sidder. Desuden er Skattestyrelsens lastbilmonterede røntgenscanner permanent blevet tildelt i Padborg.

- Der er tale om, at lastbilscanneren skal stå på toldpladsen. Det diskuteres fortsat, siger Jesper S. Hansen, som også nævner EU’s planer om sikre rastepladser langs det europæiske motorvejsnet. Det vil være naturligt at placere sådan en i Padborg, mener han.

- Vi prøver at "brande" Padborg igen som Danmarks store, internationale transportcenter. Jeg synes ikke, at vi er i konkurrence med de andre danske transportcentre, for vi har forskellige koncepter. Taulov og Køge er fokuseret på distribution, mens vi er mere internationalt orienteret.

- Vi kan en hel masse – og vi kan noget specielt, fordi vi er vokset sammen som en symbiose med tiden. Der er samlet en masse knowhow hernede, siger direktøren.

Nej... Selvforståelsen i Padborg fejler bestemt ikke noget.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141