23948sdkhjf

DI: Transport bliver væsentligt dyrere

- og afgiften ikke føre til, at et stort antal grønne lastbiler kommer ud på vejene, mener DI Transport

- Den netop indgåede aftale om en km-afgift på lastbiler vil gøre det væsentligt dyrere for virksomhederne at få transporteret varer og gods rundt i Danmark.

Det mener Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

- Transportbranchen skal samlet af med en milliard kroner mere i højere afgifter, og det bliver besluttet på et tidspunkt, hvor prisen på brændstof i forvejen er rekordhøj og kapaciteten i branchen er udfordret. Det vil uden tvivl gøre det dyrere at få transporteret sine varer rundt i Danmark.

- Det bliver også dyrere at drive virksomhed i Danmark, og virksomhederne har intet andet valg end at skubbe regningen videre til forbrugerne.

Begrænset klimaeffekt

- Min umiddelbare vurdering er, at klimaeffekten af de højere afgifter er begrænset, siger Karsten Lauritzen.

- De klimavenlige lastbiler på el eller brint koster omkring tre gange så meget som en almindelig lastbil. De er heller ikke teknisk på et niveau, så de i alle tilfælde kan erstatte konventionelle lastbiler – og der er ikke en krone i aftalen til støtte virksomhedernes køb af grønne lastbiler. Derfor vil afgiften ikke føre til, at et stort antal grønne lastbiler kommer ud på vejene.

Højere totalvægt

- Det er positivt, at man hæver totalvægten for lastbiler. Det betyder, at de kan transportere mere gods med den samme mængde energi. Det er dog helt uforståeligt, at det først sker i 2025 frem for at høste klimagevinsterne allerede nu, siger Karsten Lauritzen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094