23948sdkhjf

Det er som en leg at køre eActros

Den nye eActros fra Mercedes-Benz er let at køre under alle forhold – og samtidig er den helt lydløs og smidig i trafikken

For et halvt år siden gik serieproduktionen af den elektriske lastbil eActros fra Mercedes-Benz i gang. Det markerede en overgang fra en tre år lang periode med feltprøver og tests hos udvalgte kunder til direkte salg eller leasing til interesserede kunder.

Prisen for en eActros er tre-fire gange den, man betaler for en almindelig diesel-Actros – og det er batterierne, der koster. Man regner med, at omkring 40 procent af prisen for en elektrisk lastbil er batterier. Til gengæld er støjen ikke eksisterende, komforten er ekstra høj, og chaufføren er næsten ikke træt selv efter en hel arbejdsdag. Sådan oplevede vi det også selv, da vi fik mulighed for at prøvekøre den nye eActros i Sydtyskland i slutningen af maj.

Der er gået fire år, siden Transportmagasinet prøvede eActros for første gang som prototype i 2018. Nu er den her endelig – og der er en stor forskel både forhold til 2018 og i forhold til en diesel-Actros.

Vores teststrækning var på 44 km – med en gennemsnitsfart samlet på 28 km/t. Den lave gennemsnitsfart skyldes, at meget af kørslen gik gennem småbyer med masser af stop og forsigtig kørsel. Forbruget var på 68,1 kWh pr. 100 km. Der var udtalt meget ”rekuperation”, hvor der samles strøm op.

Undertegnede var ganske imponeret over kørslen: lastbilen selv satte farten ned inden sving og rundkørsler. Der var fem trin på retarderen, som man betjente via en stilk på ratstammen. Vi behøvede ikke at røre bremsepedalen ret meget. Det er en stor fordel, når man kører med tungt læs eller i bytrafik.

Tre batteripakker

Lige som i andre el-køretøjer har man maksimalt drejningsmoment, straks når man træder på speederen. Det er rart, når man kører i bytrafik. Den nye elektrisk drevne Mercedes-Benz eActros vejer et ton mere end en tilsvarende diesel-Actros. Det opvejes af det ekstra ton, som bilen må indregistreres med, fordi det er en 0-emmisions lastbil.

Vores testbil var en eActros 300 med tre batteripakker à 740 kg, der ifølge fabrikken har en samlet rækkevidde på op til 300 km og en batterikapacitet er 336 kWh.

Mercedes-Benz’ eActros fås også i en model 400 med 400 km rækkevidde og 448 kWh batterikapacitet. I 2024 kommer en elektrisk trækker til tung transport – model 600 – med op til 500 km rækkevidde.

Op til 80 pct. på en time

Hjertet i den elektriske lastbil er drivlinen, som udgøres af en bagaksel med to integrerede el-motorer og en gearkasse med to trin. De to motorer leverer en kontinuerlig ydelse på 330 kW (449 hk) og kortvarigt 400 kW (544 kh).

Drivlinen opsamler desuden energi ved nedbremsninger, så der også tilføres strøm til batteriet under kørslen.

Den nye eActros kan lade med 160 kW og 400 ampere. Meget kan styres over en app på mobiltelefonen, så chaufføren ikke behøver at forlade førerhuset, hvis der opstår en fejl på laderen. Man kan simpelt hen genstarte appen.

På appen kan man både vælge ladetiden og booke tid på ladestanderen. Med hurtiglader kan man oplade køretøjet fra 20 til 80 procent på cirka en time.

WLTP forbrug ikke klar

Fabrikken har endnu ikke færdiganalyseret forbruget efter den såkaldte WLTP-standard.

Opladningsprocessen kan følges på instrumentbrættet. Her kan man også se, hvor meget rækkevidde, der er tilbage. Når der er 10 procent strøm tilbage, går bilen i ”slow mode".

Opladningen skaber en del varme; men et termisk styret kølesystem under førerhuset søger optimal driftstemperatur for batteriet.

Selve laderen er forholdsvis dyr. Hvis man ønsker én, der kan lade med den maksimale effekt, skal man betale en kvart million kroner. Den leveres af ABB eller Siemens.

Højt sikkerhedsniveau

Testbilen var udstyret med en lang række assistent- og sikkerhedssystemer som for eksempel nødbremse (Active Brake Assist 5), Stability Control, LaneKeeping Assist, Sideguard Assist, Roll Assist Control og Attention Assist.

Mercedes-Benz Trucks har udstyret eActros med den nye generation af MirrorCam, som byder på forbedringer med hensyn til især display og sikkerhed. Udvendigt er kameraarmene på begge sider blevet forkortet med ti centimeter hver – og man får et bedre udsyn ned langt lastbilens sider.

Tekniske data

  • Mercedes-Benz eActros 300 4x2:
  • Længde: 9.300 mm.
  • Bredde: 2.500 mm.
  • Akselafstand:5.500 mm.
  • Vogntogsvægt: 19 tons.
  • Nyttelast chassis: 10,6 tons.
  • Motortunnel: 170 mm.
  • Ydelse elmotor max/konstant: 400/300 kW.
  • Træk: e-aksel med to motorer på 300 – til 400 kW.
  • Topfart: 89 km/t.
  • Gearkasse: 2 trin.
  • Batteri: Litium-ion.
  • Batteripakker: 3.
  • Opladning: 160 kW.
  • Lademulighed: 400 A (DC).
  • Opladning 20-80 pct.: 1 time.
  • Batterikapacitet: 3x112 kWh (336 kWh).
  • Ladestik: CCS Combo 2.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078