23948sdkhjf

Mulighed for ekstra tilladelser

Færdselsstyrelsen ændrer praksis: Nu er det igen muligt for vognmænd at få udstedt et antal ekstra godskørselstilladelser

Færdselsstyrelsen har lyttet til branchen og evalueret sin praksis, så det fra i dag 1. juli bliver muligt at få udstedt et begrænset antal ekstra tilladelser – også kaldet ”buffer tilladelser”.

Den ændrede praksis modtages positivt af ITD, for det har stor betydning, at vognmændene kan have godskørselstilladelser parat, når de for eksempel anskaffer sig et nyt køretøj.

- Det er en glædelig nyhed, siger administrerende direktør i ITD, Jesper Høgh Bach.

- Det er fint, at Færdselsstyrelsen har fundet en administrativ løsning, så vognmænd igen får mulighed for at få udstedt ekstra godskørselstilladelser. Det giver mulighed for, at vognmændene kan tilpasse deres forretning og antallet af tilladelser og køretøjer løbende, uden at skulle vente på en godskørselstilladelse.

- Netop fleksibiliteten er vigtig for vognmændene i en tid, hvor kapaciteten i branchen er udnyttet til det yderste.

Ændringer skyldes vejpakken

Som følge af Vejpakken justerede Færdselsstyrelsen tidligere på året sin praksis for udstedelse af godskørselstilladelser, så det ikke længere var muligt at have flere godskørselstilladelser end køretøjer.

Det førte til en bred kritik fra transportbranchen, ligesom der også været et stort politisk fokus på sagsbehandlingen i Færdselsstyrelsen.

- Den praksis betød, at en ny lastbil, som der i forvejen er meget lang leveringstid på, kunne risikere at holde på gårdspladsen i månedsvis, mens man ventede på en godskørselstilladelse. Det kunne betyde et stort økonomisk tab for vognmanden, siger Jesper Høgh Bach.

Ikke helt samme muligheder

Den nye praksis giver dog ikke helt de samme muligheder for at få flere godskørselstilladelser, som den oprindelige ordning, der ifølge Færdselsstyrelsen er uforenelig med EU-reglerne.

- Vi så gerne at man havde beholdt den oprindelige praksis, som vi ikke ser juridiske problemer i. Men det er positivt, at Færdselsstyrelsen har gjort, hvad de kunne, for at finde en bedre balance mellem hensyn til EU-reglerne og så hensynet til vognmandsbranchen, som nu vejer tungere med den nye praksis, siger Jesper Høgh Bach.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125