23948sdkhjf

EU-kommissær: Drop e-fuels til biler

Bilindustrien skal satse på el, mener Frans Timmermans, der er EU-kommissionens ansvarlige for energi- og klimapolitik

Biler på syntetiske brændstoffer (e-fuels) bliver ikke et alternativ til elbiler, for de vil simpelt hen være alt for dyre. E-fuels forbeholdes flyindustrien, som ikke har udsigt til at blive elektrificeret i nær fremtid.

Det fastslår den hollandske EU-kommissær Frans Timmermans, som er EU-kommissionens førstenæstformand med ansvar for den grønne omstilling.

- Elbiler bliver hurtigt billigere. De er allerede billige i drift og bliver billigere i køb. Der vil være så lille mængde syntetiske brændstoffer til rådighed, så biler på dette brændstof vil være for millionærer, siger Frans Timmermans til Motor-magasinet.

Syntetiske brændstoffer skal laves som Power-to-X, altså med strøm fra vindmøller og solceller.

- Jeg er ikke imod det, men det er ikke sandsynlig mulighed i bilindustrien. Vi laver en analyse i 2026, og lad os så se, hvad der kommer ud af den. Flyindustrien har behov for disse temmelig dyre brændstoffer, og motoren til disse brændstoffer er ikke særlig energieffektiv i forhold til en elektrisk bil.

Flyindustrien kæmper for at komme over på bio- og syntetiske brændstoffer, og det vil Frans Timmermans gerne hjælpe med.

Kina på spring

Han har også et andet argument. Det vil ikke tjene den europæiske bilindustri at køre ad to teknologiske spor – el og e-fuels, altså direkte el og omvejs-el.

Det vil gøre produktionen af elbiler dyrere, og det vil Kina udnytte.

- Hvis vi ikke tager os sammen, vil vores marked bliver oversvømmet af kinesiske elbiler. Jeg ønsker europæiske elbiler fra verdens bedste bilfabrikanter. Vi er sent på den, men vi udvikler nu vores egen bæredygtige batteriindustri og solid state batterier, som er fremtiden, fortsætter Frans Timmermans.

Indrømmelse til tysk bilindustri

Han mener sig overbevist om, at analysen om fire år vil vise, at der ikke vil være en forretningsmodel for e-fuels i bilindustrien bortset fra brintceller.

Analysen er en indrømmelse til Tyskland og især FDP, der forsøger at redde en niche for forbrændingsmotoren ved at foreslå, at biler på syntetiske brændstoffer tillades, når fossilstoppet for nyproducerede person- og varebiler træder i kraft i 2035.

Forskellen på strøm fra stikkontakten og syntetiske brændstoffer er emissionsfri og CO2-neutral. Elbiler er emissionsfri i modsætning til eksempelvis e-fuel.

Dansk skift væk fra hybrider

EU-landenes enighed om fossilstop i 2035 lægger op til, at hybrider også bliver udfaset.

Derfor vil EU-kommissionens analyse i 2026 også omfatte plugin-hybridbiler.

Det falder sammen med en tilsvarende dansk revurdering af hybrider til den tid, når elbilpartiernes (S, R, SF, EL) nye aftale fra 29. juni udløber om justering af klimabilafgifter.

Tillægsaftalen indfører et fradrag i beskatningsgrundlaget for nulemissionsbiler (elbiler) i perioden 2023-2026 på 15.000 kr. Formået er udtrykkeligt at gøre det mere attraktivt at have en elbil som firmabil. Modsat indføres et tillæg på 30.000 i beskatningsgrundlaget for plug-in hybridbiler i samme periode.

Partier vurderer brændstoffer næste år

De fire elbilpartier bag den nuværende elbilbeskatning – Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten – bekræfter, at de vil følge op på den oprindelige aftale om grøn transport fra 4. december 2020. Her skal de – som der står – "drøfte udviklingen af markedet for bæredygtige brændstoffer."

Eventuelle skærpelser af fortrængningskravet og specifikke krav til Power-to-X og andre avancerede VE-brændstoffer står også på deres dagsorden efter årsskiftet. Regeringen skal også udarbejde en strategi for videreudvikling af markedet for bæredygtige VE-brændstoffer i Danmark.

Klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) var så sent som den 27. juni med til EU-landenes vedtagelse af 1) et CO2-fortrængningskrav i transportsektoren, der skal erstatte det nuværende krav om minimumsandel af VE i forbruget, 2) støtte efterspørgslen efter ikke-biomassebaserende VE-brændstoffer.

Tysk ekspertudvalg

Den tyske koalitionsregering (SPD, Grønne og FDP) har 15 millioner elbiler som mål i 2030. Det skal hjælpes på vej af en ekspertgruppe om "Transformation af bilindustrien", som handler om mere end selve bilerne.

Overskrifterne er 1) dekarbonisering af bilindustriens værdikæde, 2) "Smart Car" - software, digitalisering og automatisering, 3) modstandsdygtighed i bilindustriens værdiskabelse og forsyningsnetværk, 4) beskæftigelse, videreuddannelse og kvalifikationer og strukturpolitiske aspekter samt 5) normer og standardisering.

NGO bandlyser biobrændstoffer

Biobrændstoffer er omkring dobbelt så dyrt som diesel og benzin, meddeler den grønne NGO "Transport & Environment", hvor Rådet for Grøn Omstilling og Noah er de danske medlemmer.

Ekstraregningen for de europæiske bilister er 127 milliarder kroner.

T&E konkluderer, at EU bør fjerne kravet om iblanding af 1. generations biobrændstoffer i motorbrændstof og i stedet koncentrere sig om reelt bæredygtige løsninger. 2. generations biobrændstoffer, der er baseret på affald, kan accepteres.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125