23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Pengeregn over Mærsk

Danmarks største rederi tjente 113 mio. dollars om dagen i andet halvår

Det er svært ikke at tjene gode penge i shipping i 2022. 

Og ingen beviser denne påstand mere eftertrykkeligt end den danske rederigigant A.P. Møller-Mærsk, hvor den finansielle fest tilsyneladende er uden ende.  

A.P. Møller-Mærsk har bedrevet det største kvartalsoverskud nogensinde. 

Driftsindtjeningen (EBITDA) lyder således på styrtende 10,3 mia. dollars i årets andet kvartal - en markant stigning fra den i forvejen svulmende indtjening i første kvartal, hvor overskuddet lød på 9,1 mia. dollars.  

Omsætningen steg med mere end 50 pct. i kvartalet til 21,6 mia. dollars mod 14,2 mia. dollars i det samme kvartal i 2021. 

Det prangende resultat efterlader 8,6 mia. dollars på bundlinjen til A.P. Møller-Mærsk. 

15. kvartal med fremgang

Topchef Søren Skou noterer sig med tilfredshed, at det nu er intet mindre end 15. kvartal i træk, hvor A. P. Møller-Mærsk kan præstere et driftsoverskud, der ligger højere end i den tilsvarende periode året før. 

- De transporterede volumener har været nedadgående i kvartalet al den stund, at kapacitetsproblemerne i havneterminalerne fortsætter med at spille ind ligesom krigen i Ukraine er gået ud over forbrugertilliden, især i Europa, udtaler Søren Skou i en pressemeddelelse  i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.  

Antallet af transporterede containere faldt således markant i kvartalet til samlet set 3,09 mio. transporterede containere mod 3,34 mio. containere i samme kvartal i 2022 - et fald på 7,4 pct. 

Til sammenligning var den globale nedgang i antallet af transporterede containere kun på 2,3 pct., hvorfor A.P. Møller-Mærsk tabte markedsandele til konkurrenterne i kvartalet.    

For hele året forventer A.P. Møller-Mærsk et driftsoverskud (EBITDA) på 37 mia. dollars. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|instance-web03