23948sdkhjf

Volvo vil bygge batterifabrik i Sverige

Øget salg af elektriske lastbiler vil kræve store mængder højtydende batterier. Dem vil Volvo selv bygge.

For at imødekomme den stigende efterspørgsel efter batterielektriske tunge køretøjer og maskiner har Volvo-koncernen indledt processen med at etablere et stort produktionsanlæg til battericeller i Sverige.

- Vi er markedsledende i udviklingen af 100 procent fossilfrie transportløsninger. Derfor er det et logisk næste skridt for os at inkludere batteriproduktion i vores fremtidige industrielle fodaftryk, siger Martin Lundstedt, administrerende direktør for Volvo-koncernen.

Volvo vil ikke bygge batterierne alene, men sammen med partnere, som Lundstedt ikke vil løfte sløret for endnu.

Mariestad er ideel

Volvo peger på Mariestad i Skaraborg-regionen ved Väneren som et ideelt sted for en batteriproduktion. Det ligger tæt på Volvo-koncernens motorfabrik i Skövde og vil drage fordel af regionens eksisterende industri- og logistikinfrastruktur.

Samtidig er der i regionen adgang til rige forsyning af fossilfri energi i form af vandkraft, for selve batteriproduktionen skal også foregå fossilfrit.

Sidst med ikke mindst ligger Volvo-koncernens hovedkvarter i Göteborg kun to timers kørsel væk.

Serieproduktion inden 2030

Volvo-koncernen regner med at kunne nå en serieproduktion af batterier i stor skala inden 2030. Battericellerne vil blive designet specielt til erhvervskøretøjer og skal understøtte Volvos globale udrulning af elektriske lastbiler, busser og entreprenørmaskiner.

Etablering af produktionsstedet er betinget af godkendelser fra relevante myndigheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11