23948sdkhjf

Dansk glæde over svensk batteriproduktion

- Det en utrolig god nyhed, at vi vil producere batterierne selv, siger Joakim Nilsson, Volvo Trucks Danmark.

- Vi vil selv styre vores egen pipeline. Vi vil ikke være afhængig at et usikkert logistikflow. Kunderne skal have tryghed for, at vi altid kan levere det, vi lover.

Sådan siger forretningsudviklingschef Joakim Nilsson, Volvo Trucks Danmark. Han glæder sig over moderselskabets beslutning om at starte egenproduktion af battericeller, og at fabrikken vil være klar til inden 2030.

- Salget af elektriske lastbiler vil vokse eksplosivt de kommende år, og det vil kræve store mængder af højtydende batterier. Ved at bygge dem selv kan vi sikre en stabil leverance i et flow, vi selv styrer. Det er nødvendigt, så vi kan leve op til vores løfter over for kunderne.

I dag benytter Volvo Trucks standardceller fra forskellige leverandører til deres batterier, som bliver samlet på fabrikken i Gent, Belgien.

Interessen for elektriske lastbiler er stor i transportbranchen. Volvo Truck Danmark har allerede offentliggjort aftaler om leverancer af elektriske lastbiler til virksomhederne Unicon, Bucher og AncoTrans, og flere lignende aftaler er på vej.

- Volvo er længst fremme med udvikling og salg af tunge elektriske køretøjer. Elektriske lastbiler i mellemklassen producerer vi allerede. Om seks uger starter serieproduktionen af de store køretøjer hvormed vi har et komplet produkt line-up af elektriske lastbiler. Derfor er det en utrolig god nyhed, at vi også vil producere battericellerne selv.

Volvo-koncernen peger på, at Mariestad ved Väneren er et ideelt sted for en batteriproduktion. Det ligger tæt på Volvo-koncernens motorfabrik i Skövde og kun to timers kørsel fra hovedkvarteret i Göteborg. Samtidig er der i regionen adgang til rige forsyning af fossilfri energi som vandkraft, for selve batteriproduktionen skal foregå fossilfrit.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098