23948sdkhjf

Speditørerne: Endelig ser EU på kartel-lovgivningen

EU-Kommissionen ønsker feedback for de regler, der fritager linjefarten for kartelreglerne. Det glæder Danske Speditører

Den såkaldte gruppefritagelsesforordningen for konsortier (CBER) skal ses efter i sømmene. Ordningen, der fritager linjefarten for EU’s kartelregler, udløber i 2024. Derfor vil Kommissionen foretage en evaluering af, hvordan CBER har fungeret siden 2020.

Kommissionen har sendt spørgeskemaer til interesserede parter i forsyningskæden for linjeskibsfart. Det gælder rederier, afskibere, speditører, havne- og terminaloperatører mm. De skal besvare en række spørgsmål om, hvordan konsortierne mellem linjerederier og CBER-ordningen har virket på deres aktiviteter.

Den undersøgelse bliver modtaget med kyshånd af Dansk Speditørforeningen, som længe har haft et ønske om en sådan undersøgelse.

- Vi ser Kommissionens arbejde som det første skridt, siger Martin Aabak, direktør i Danske Speditører.

- På papiret er gruppefritagelsesordningen fornuftig; men vi og vores kunder har oplevet enorme forstyrrelser i forsyningskæderne de seneste år.

- Speditørerne oplever pludselige aflysninger af aftaler og gods, som omdirigeres til andre havne. Det er er med til at forstærke forsinkelserne, og det rammer vores kunder og er ofte med til at forhøje omkostningerne.

- Samtidig er fragtpriserne mere end syvdoblet på mange ruter, og de fortsætter med at forblive tre til fire gange højere end i 2019 før pandemien.

- Det er nødvendigt at markedet er velfungerende for at sikre vareforsyningskæderne.

- Det er også vigtigt, at der ikke er nogen, der udnytter markedssituationen til at lægge gebyrer på, der ikke er begrundet i en reel omkostning, siger Martik Aabak.

Han genviser til en rapport fra ITF-OECD, som har påpeget en del problemer med ordningen.

- Siden den rapport er udkommet er det klart, at EU-kommissionen bliver nødt til at igangsætte den bebudede revision af CBER-konkurrencereglerne.

- Der foreligger så meget analytisk dokumentation, at det vil være en alvorlig forsømmelse at vente med revisionen, siger Martin Aabak.

Nu har Danske Speditører - og andre interesserede parter - frem til den 3. oktober 2022 til at fremsætte bemærkninger til Kommissionen.

Normalt forbyder EU's kartelregler aftaler mellem virksomheder, der begrænser konkurrencen. CBER tillader på visse betingelser linjerederier med en samlet markedsandel på under 30 % at indgå samarbejdsaftaler om fælles linjeskibsfart, også kaldet "konsortier".

CBER-ordningen udløber den 25. april 2024.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.188