23948sdkhjf

Nu vil politikerne have en ny postaftale

EU-kommissionen har blåstemplet statsstøtten til PostNord. Christiansborg vil have en ny postaftale. Det kommende valg afgør, om det bliver en rød eller blå aftale

På tærsklen til et folketingsvalg kan forhandlingerne om et nyt postforlig genoptages, efter at EU-kommissionen har afgjort ITD's klagesag om støtte til Postdanmark. EU’s afgørelse er til fordel for staten. Statsstøtten er ikke ulovlig. Nu har politikerne mulighed for at komme på banen og finde en ordning, som kan tilfredsstille alle parter.

Det er dog ikke realistisk med en ny postaftale før valget… På Christiansborg regner de fleste med, at valget kommer senest i slutningen af oktober. Desuden er afstanden for stor mellem partierne. Blå blok og Radikale Venstre ønsker at udlicitere befordringspligten, mens rød blok vil bevare det statslige postvæsen.

EU’s afgørelse kom den 10. august, og den handlede om den kompensation, som PostDanmark fik for befordringspligten i 2020 på 225 mio. kr. Den blev fulgt af en udtalelse fra EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager om, at kompensationen til PostDanmark for varetagelse af befordringspligten er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler og ikke forvrider konkurrencen unødigt.

EU-afgørelsen blev fulgt op at en invitation fra transportminister Trine Bramsen, som vil gennemgå afgørelsen med de andre partiers ”post-ordførere”. Det møde vil sandsynligvis foregå i slutningen af august.

ITD afventer teksten

Afgørelsen er en sejr for regeringen og et nederlag for ITD, som overvejer et næste skridt. Vil ITD indbringe afgørelsen for EU-domstolen?

Det kan politisk chef Henriette Kjær endnu ikke svare på, for ITD har i første omgang kun modtaget pressemeddelelsen om afgørelsen. Det kan tage et par måneder og erfaringsmæssigt op til et halvt år, før den fulde afgørelse foreligger.

- Men det må da hejse et flag hos politikerne. Det ser jo underligt ud, at EU-kommissionen har fundet anledning til at undersøge den finansielle støtte til postvirksomheden, før ordningen kan blåstemples, påpeger Henriette Kjær.

Mystisk løfte

Hun hæfter sig særligt ved, at EU-kommissionen er betrygget ved, at Transportministeriet har lovet et styrket tilsyn. Desuden vil man ændre beregningen af nettoomkostninger.

- Det er som om, at ministeriet har lovet at gøre nogle ting mod at få godkendt denne statsstøtte, men vi har svært ved at finde ud af, hvornår dette tiltag har fundet sted og hvad det går ud på, siger Henriette Kjær.

- Vi vil gerne have opklaret, hvad der ligger i det.

Markedsgørelse og restudbud

Henriette Kjær er glad for en melding fra transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R ) om, at befordringspligten skal i udbud, om end ITD foreslår en anden model.

- Der er hager ved et udbud. Det kan jo skrues sammen, så man næsten kan beslutte, hvem der vinder det. Derfor vil vi hellere have en markedsgørelse, hvor man lægger opgaverne ud og ser, hvem der kan løse dem.

- Dansk Avis Omdeling (DAO), GLS og Cool Runner er blandt de aktører, som kunne tænkes at bringe post ud. De områder, de ikke dækker, skal sikres i et udbud, hvor budgettet skal være mindre end statens betaling i dag for befordringspligten, understreger Henriette Kjær.

Det vil også betyde, at private postfirmaer skal kunne konkurrere om at bringe befordringspligtige breve ud i samme områder.

Uenig med Margrethe Vestager

Hos DTL sætter underdirektør Ove Holm fingeren på Margrethe Vestagers udtalelse om, at konkurrenceforvridningen ikke sker i et unødigt omfang i forhold til formålet, nemlig at få brevpost ud til alle til ensartede priser.

- EU-kommissionen anerkender dermed, at der foregår en konkurrenceforvridning over for private distributionsfirmaer, konkluderer Ove Holm.

- Vi mener ikke, at det private transporterhverv kan blive ved med at leve med, at skatteyderfinansierede omkostninger i brevforretningen anvendes til at finansiere PostDanmarks pakke- og stykgodsdistribution i direkte konkurrence med de private aktører.

225 mio. kr. er overpris

Ove Holm mener, at et udbud af befordringspligten vil vise, at den reelle meromkostning ved befordringspligten er væsentligt mindre end de 225 mio. kr. årligt, som EU-kommissionen har godkendt for 2020.

- Det glæder os, at de Radikales Rasmus Helveg Petersen peger på en udlicitering, siger Ove Holm, som

opfordrer postordførerne til at tage på studietur til Finland.

- Det er et land med rigtig mange tyndt befolkede udkantsområder. Her har de formået at afskaffe statstilskuddet til brevdistributionen for flere år siden.

FAKTA:

Befordringspligten omfatter:

  • Adresserede breve op til 2 kg
  • Adresserede dag-, uge- og månedsblade, kataloger og lignende op til 2 kg
  • Adresserede pakker op til 20 kg
  • Rekommanderede og værdiforsendelser
  • Forsendelser til og fra udlandet samt Færøerne og Grønland
  • Gratis befordring af blindeforsendelser op til 7 kg

Den indeværende aftale om midlertidig forlængelse af befordringspligten blev indgået af S-regeringen med SF, Det Radikale Venstre og Enhedslisten den 18. maj 2021. Begrundelsen var EU-kommissionens undersøgelse, som var udløst af ITD's klage.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.126