23948sdkhjf

Dachser klar til brintlastbiler i 2023

Dachsers planer om praktiske tests af emissionsfrie lastbiler skrider støt frem.

Virksomheden planlægger allerede at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint i drift i Tyskland til næste år.

Der er tale om såkaldte FCEV-lastbiler - Fuel-Cell Electric Vehicles. Dachser har valgt at prøve biler af hver sit mærke: en 27-ton Hyundai Xcient og 19-ton Enginius Bluepower.

Ifølge planen skal Hyundai Xcient-brændselscellelastbilen leveres i Magdeburg i begyndelsen af 2023. Køretøjet, der har en tilladt totalvægt på 27 ton og 18 pallepladser, byder på en rækkevidde på op til 400 kilometer. Derfor vil den kunne bruges i toholdsdrift.

Om dagen skal lastbilen testes til regional distribution i Magdeburg-området, og om natten vil den køre i fast rutekørsel til Dachsers afdeling i Berlin-Schönefeld. Til natkørsel udstyres nulemissionskøretøjet med en dobbeltakslet anhænger med veksellad.

Når køretøjet bliver leveret, vil der være etableret anlæg, hvor lastbilen kan tanke op med brint i nærheden af de Dachsers afdelinger i Magdeburg og Berlin.

Dachsers kontraktpartner på dette projekt er H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Salgsselskabet er en del af H2 Green Power & Logistics GmbH, der præsenterede logistikløsninger baseret på brintdrevne erhvervskøretøjer i form af FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sit roadshow til 11 tyske byer i slutningen af 2021.

Lastbilen køres af professionelle chauffører, der bliver uddannet hos Dachser.

Emissionsfri i Hamborg

Fra midten af 2023 vil Dachser indsætte en FCEV-lastbil af typen Bluepower 1938 fra firmaet Enginius i Bremen – et datterselskab af Faun Group – til leveringer i centrum af Hamborg.

Bluepower 1938 har en tilladt totalvægt på 19 ton og kan transportere op til 18 paller gods i sin bokstrailer. Dens anslåede rækkevidde på 250 kilometer plus reserve er ideel til levering i centrum af byer og tilbyder også meget højt potentiale for regenerering af energi.

- Der er et stort potentiale for brintlastbiler i Dachsers europæiske stykgodsnetværk. Derfor ser vi frem til at tage de første brintdrevne lastbiler i brug. De vil give os mulighed for at samle værdifuld praktisk erfaring, udtaler Stefan Hohm, der er Chief Development Officer (CDO) og medlem af direktionen hos Dachser.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.124