23948sdkhjf

Pæn rækkevidde for en stor varebil

Mini-test af Fords nye 2-ton E-Transit, som har en rækkevidde på op til 317 km

Hen over sommeren er den nye elektriske Ford E-Transit begyndt at rulle ud til de danske kunder – og Ford Danmark tror på, at der kan sælges 600 eksemplarer af modellen alene i år.

E-Transit fås i 25 varianter – ligesom dieseludgaven – og vi har her i sommerens løb prøvekørt den herhjemme i L3H2-udgave med 184 hk, batteri på 68 kWh og en lasteevne på 863 kg.

Bilen er ganske smidig med sine 430 Nm. Den accelererer kvikt og er hurtigt oppe på topfarten på 133 km/t.

Ford lover en rækkevidde på E-Transit på op mod 317 km efter WLTP normen; men ifølge Fords oplysninger havde testbilen kun en rækkevidde på 256 km grundet udstyr og opbygning. Så selv om rækkevidden er pæn lang for en stor elbil, er det først og fremmest en nær-distributionsbil.

Vores testbil stod dog på 209 km rækkevidde, da vi hentede den hos forhandleren –100 procent opladet.

Vi kørte meget i bytrafik og benyttede ”rekuperations” knappen, som sikrer optimal opsamling af strøm under kørslen. Samtidig begrænsede vi brugen af bremsepedalen, så vi så at sige kun kørte bilen på speederen – og det er faktisk behageligt. Vi følte nærmest, at vi ikke brugte så meget strøm fra batteriet.

Prøvekørslen var på i alt 181 km – og vi havde ifølge instrumenterne 76 km tilbage, da vi sluttede.

Vi skal dog pege på, at bilen var meget ny ved testens begyndelse. En helt ny el-bil skal oplades 100 procent nogle gange, før batteriet yder optimalt – og for at ladecellerne balanceres overfor hinanden, så de alle har det samme ladeniveau. Der er også mere rullemodstand i hjullejer og andre komponenter, når bilen er ny.

Uafhængig affjedring bag

El-motoren er monteret ved bagakslen på den baghjulstrukne varebil. Bagakslen er nydesignet med uafhængig affjedring, som giver god komfort med eller uden ballast. Batterierne ligger under gulvet i varerummet, der med 69 cm læssehøjde er et par cm højere end i dieseludgaven.

Der er tre køre-indstillinger: ”glat,” “eco” eller “normal.” Til forskel for dieseludgaven fås E-Transit med en stor 12 tommer touchscreen, hvor man kan følge med i bilens strømforbrug. Her findes så også navigation og Fords SYNC 4 multimedia system.

Bilen er super letkørt med sit 1-trins automatgear og helt støjfri, så man kommer tilbage efter turen helt udhvilet. Det er typisk for el-køretøjer.

Testbilen havde 11 kubikmeter varerum. Der er 10 fastgørelseskroge i varerummet og ét stort håndtag til at hjælpe chaufføren op i varerummet. Der var LED lys i varerummet og udvendigt over bagdørene.

Opladning af værktøj

Der er også handskerumslås samt 12 volt stik og usb-stik. I kabinen finder man syv kopholdere, masser af aflæggeplads – bl.a. i fuld bredde over forruden og over instrumentbrættet.

Bilen havde ekstra ProPower Onboard strømudtag – ved bagdøren – hvor man kan hente strøm til sit håndværktøj via stikkontakt. Merpris 13.638 kr. plus moms.

Ford E-Transit kan både lade med vekselstrøm og hurtiglade med jævnstrøm. Med bilens indbyggede 11 kW lader tager en opladning fra 0-100 pct. i alt 8,2 timer. Med en hurtiglader på 115 kW kan man lade bilen fra 15- til 80 pct. på ca. 34 minutter.

Samtidig med E-Transit har Ford præsenteret deres Pro system, som lanceres herhjemme i løbet af året. Der er tale om et flådestyrings-system, som kendes fra lastbilsbranchen. Her kan nævnes opdatering ”Over The Air” – og indkaldelse til service i god tid for at sikre maksimal oppetid.

Ekstra for adaptiv fartpilot

Der betales ekstra for førerassistentsystemer som adaptiv fartpilot, 360 graders kamera, bakkamera, Bi-xenon lygter, LED lys i varerum, LED lys over bagdøren, nødbremsesystem, linjevogter, skiltegenkendelse og blindvinkel-assistent.

En førerassistentpakke med adaptiv fartpilot koster 3.465 kr. plus moms. Lyspakken koster 1.204 kr.

Fra udstyrslisten kan vi også nævne elektrisk håndbremse, læderrat, midtersæde med skriveplade og papirholder og kopholdere (når det fældes frem) - samt kølergrill med forkromede blå lister.

Fakta: Ford E-Transit

  • Model: Ford E-Transit L3H2 350 Trend 184 hk:
  • Elmotor: 184 hk (135 kW).
  • Moment: 430 Nm.
  • Batteri: Litium-ion 68 kWh.
  • Træk: Baghjulstræk.
  • Topfart: 133 km/t.
  • Forbrug: 307 Wh/100 km.
  • Gear: 1 trin aut.
  • Rækkevidde gennemsnit WLTP testbil: 256 km.
  • Rækkevidde WLTP gennemsnit E-Transit max: 317 km.
  • Opladning jævnstrøm (lynladning): 115 kW.
  • Ladetid lynladning 15-80 pct: 34 min.
  • Opladning vekselstrøm (Wall box): 11 kW.
  • Ladetid vekselstrøm: 8,2 timer.
  • Dæk: Continental Van Contact Eco 235/65 R16c.
  • ProPower OnBoard: 200 W.
  • Affjedring: Uafhængig for og bag.
  • Læssehøjde: 69 cm.
  • Garanti fabrik: 2 år.
  • Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
  • Lasteevne testbil: 863 kg.
  • Køreklar vægt: 2.637 kg.
  • Totalvægt: 3.500 kg.
  • Pris E Transit fra: 425.913 kr. plus moms.
  • Testbil fra: 432.280 kr. plus moms.
  • Testbil med udstyr: 450.587 kr. plus moms.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14