23948sdkhjf

Volvo er klar: Sender brint-lastbiler i drift

Volvo Trucks vil senest i 2025 sende elektriske lastbiler med brændselscelle-teknologi i drift hos udvalgte kunder i Nordeuropa. Disse tests skal føre til udbredelsen af brændselscelle-lastbiler i andre lande i de efterfølgende år.

Det oplyser Volvo Trucks i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil foregå i et krævende og barskt klima, og det vil også være mulighed for at køre med tunge læs på op til 65 ton.

- Lastbilerne får energi fra brændselsceller og vil have en rækkevidde på op til 1.000 km pr. optankning. Derfor har de nogenlunde samme rækkevidde som diesellastbiler, siger Jessica Sandström, Senior Vice President for Global Product Management hos Volvo Trucks.

- Under testene vil der være fokus på forskellige aspekter af lastbilernes drift, herunder hovedkomponenternes funktion, håndtering af brinten og chaufførernes oplevelser i den daglige drift.

Udleder kun vanddamp

En brændselscelle genererer sin egen strøm fra brinten ombord på køretøjet i stedet for at blive opladet fra en ekstern kilde. Det eneste biprodukt, der udledes under kørslen, er vanddamp.

Volvos brændselscelle-lastbiler vil værre udrustet med to brændselsceller med en kapacitet til at generere i alt 300 kW effekt og vil have en optankningstid på under 15 min.

Stadig mange udfordringer

- Brændselscelle-teknologien er stadig i en tidlig udviklingsfase, og selv om der er mange fordele, er der stadig nogle udfordringer, siger Jessica Sandström og nævner blandt andet forsyningen af grøn brint i store mængder.

- Grøn brint producers ved hjælp af vedvarende energikilder som vind, vand og sol. For at overvinde manglen på tilgængelig brint, når vores pilotprojekter kører, vil påfyldningen af grøn brint fra vedvarende energikilder ske på testkøretøjernes hjemmebase, siger hun.

- Vi forventer, at udbuddet af grøn brint vil stige markant i løbet af de næste par år, da mange industrier vil være afhængige af det for at kunne reducere deres CO2-udledning.

- Der er også behov for en effektiv brændstofinfrastruktur, fordi brændselscelle-lastbilerne vil være vigtige for lange og tunge transporter om få år.

Samarbejde med Daimler

Brændselscellerne vil blive leveret af virksomheden Cellcentric, der er et Joint Venture mellem Volvo Group og Daimler Truck AG. Cellcentric vil bygge et af Europas største produktionsanlæg til serieproduktion af brændselsceller, der er specielt udviklet til tunge køretøjer.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141