23948sdkhjf

Bilerne vaskes mens de kører 1 fod/sek

Hos SCT skal chaufførerne selv vaske deres lastbiler - og helst hver dag; men det tager kun to minutter, og de kan gøre det, mens de sidder i deres komfortable førersæde

Det nordsjællandske transportfirma SCT har som en af de første i Danmark investeret i en vaskehal, som kan vaske 25 lastbiler i timen. Det lyder utroligt; men det tager kun to minutter at vaske en lastbil acceptabel ren – og det foregår ved, at chaufføren kører langsomt gennem den 100 meter lange vaskehal – ganske langsomt.

Vaskehallen er automatisk, og det betyder, at anlægget selv påfører sæbe, spuler, skrubber og skyller efterhånden som bilen kommer frem i anlægget.

Men kan en lastbil blive ren efter to minutters vask?

- Den kan blive ”Road clean”, lyder svaret fra Morten Vagnholm fra NoviClean, som har indrettet vaskehallen. Det vil sige, at de synlige overflader er pæne, men der gemmer sig nok stadig noget snavs nogle steder, som kræver mere præcist arbejde at fjerne.

- Selvfølgelig kan den ikke vaske bilen skinnende ren overalt. Derfor kan chaufførerne bagefter køre ind i den manuelle vaskehal for at gøre bilen endnu renere med højtryksrensere; men hvis man vasker sin bil hver dag eller hver anden dag i den automatiske vaskehal, så har chaufføren altid en ren bil. Og det er ønsket fra SCT’s side.

Tre vaskehaller

Chaufførerne hos SCT har tre vaskemuligheder.

Ud over den automatiske vaskehal, hvor chaufførerne kører ind og styrer bilen langsomt gennem vasken, er der den manuelle vaskehal. Her er højtryksrensere, sæbelanser og manuelle børster, som kan bruges til at gøre bilen ekstra ren på steder, som den automatiske vask ikke kan nå.

Endelig er der den udendørs vaskehal. Det er en stor plads ude på bagsiden af bygningen. Her vaskes meget beskidte biler eller biler, der ikke kan komme ind i den automatiske vaskehal. Man kan parkere sin bil her og trække en brandslange ud ad døren og spule bilen ren manuelt.

Så fremover burde det ikke være muligt at se en beskidt SCT-lastbil!

Nytænkning

Den nye måde at holde bilerne rene på bryder med den gængse opfattelse af, at en lastbilvask skal tage en halv eller en hel time, mens chaufføren sidder inde i kaffestuen og hygger sig med Lastbilmagasinet.

- Tid er penge, og chaufføren skal jo have løn, selv om han venter. Der er ingen vognmand, som nyder at betale chaufføren løn for at vente.

- Her klarer maskinen stort set alt. Det tager to minutter. Det er klart, at det sagtens kan betale sig.

Vandet samles op

Det er ikke kun den nye måde at vaske på, som er banebrydende. Det er den måde, som man genbruger vandet på også.

Det vand, der løber ud fra vaskehallen, samles op og genbruges og suppleres med overfladevand fra pladsen. Vaskevandet falder ned i nogle bassiner under vaskehallerne. På vandets lange rejse ud af vaskehallerne vil langt størstedelen af snavset bundfældes og ende i en sø/pit ude ved siden af vaskehallen. Her sørger en halvmur for, at kun det rene vand kommer videre og pumpes ind i vaskehallen igen.

- Vandet har en utrolig lang rejse, så snavset kan nå at bundfælde sig, så det er så rent som muligt, når man suger det op igen. Det suges ind i en stor indendørs pit, hvorfra de forskellige pumper tager vand til vasken.

Designet til SCT

Hvem har tænkt på sådan noget her?

- Det har InterClean, som er en amerikansk producent, og anlægget er blevet designet helt præcis til SCTs ønsker, forklarer Morten Vagnholm.

- De tre vaskeområder er koblet sammen til den store udendørs pit, som er hjertet i hele vandgenbrugssystemet. Og det er let at fjerne det sand, der måtte hobe sig op nede i pitten. Det er indrettet således, at man kan parkere en lastbil ved siden af den store pit og med en grab fjerne det sand, der ligger på bunden dernede. Alternativt kan der køres en gummiged ned i selve pitten.

Teknikrummet

Der er naturligvis et teknikrum til så stort et system. Der er to store genbrugsmoduler, som suger og cirkulerer vandet fra pitten. Når vandet kører rundt i de store tanke, slynges de sidste rester af snavs og tunge partikler ud til siden. De falder ned til bunden og sendes videre ud i hallen til det fjerneste sted, man kan komme. Så kan snavset nå at bundfælle sig hele vejen derhen, inden det bliver samlet op igen.

- Der er ingen store dyre filtre – vandet løber bare hele tiden. Det er en helt naturlig måde at behandle forurenet vand på. Det cirkulerer hele tiden, så man har ikke noget stillestående vand, fastslår Morten Vagnholm.

Sæbevandet

Inde i teknikrummet står også en stor dunk med kemi til sæbevandet. Det er også ressourcebesparende. Før blandede chaufførerne selv sæben i en spand; men de kom ofte til at bruge for meget sæbe. Nu forblandes sæben automatisk, og SCT kan allerede nu se, at der spares sæbe.

Det er ikke kun til den automatiske vaskehal, at sæben forblandes. Inde i den manuelle vaskehal er der lanser til højtryk med forblandet sæbe.

- Sæben er særlig udviklet af NoviClean. Der er ikke mange dikkedarer ved den, siger Morten. Den er uden duftstoffer. Det er bare en effektiv sæbe, der er god til at vaske biler.

Inde i hallen

I den automatiske vaskehal er der fire stationer, som bliver aktiveret, efterhånden som lastbilen nærmer sig. Der er fotoceller, som finder ud af, hvor langt bilen er kommet.

Det første, der sker, er at bilen sprøjtes til med sæbe. Den kommer fra fire rør med små dyser på. Nogle dyser peger på fronten af bilen, mens andre - dobbeltdyser– sprøjter sæbe på chassis. Sæben er mere koncentreret, når den bruges på chassisdelen.

- Man formår faktisk at indsæbe hele fronten, hele chassisdelen og hækken. Det er egentlig det vigtige, at den kan komme sæbe på det hele, siger Morten Vagnholm.

Anlægget er lavet til at man kører igennem med en jævn og rolig hastighed; men man kan stoppe efter indsæbningen, hvis man skal have sæben til at virke i længere tid.

Høj volumen med lavt tryk

Efter indsæbningen kommer turen til højtryksspulingen. Der sidder 16 små ”spinners” som snurrer rundt og spuler nedefra. De arbejder med relativt lavt tryk på omkring 10 bar. Det er ikke ret meget. En højtryksrenser arbejder normalt ved 170 bar.

- Hvis du har en dyse, der kører alt for hurtigt, bliver det bare en stor vandtåge. Hvis du kan holde hastigheden nede, er der stadig en vandstråle, der rammer bilen, så den har en større effekt, når den skal banke mudder af, forklarer Morten Vagnholm.

- Vi arbejder med lavt tryk og høj volumen af vand.

Også de fire børster, som den automatiske vaskehal er indrettet med, er specielle. To af den kan nemlig bevæge sig ind bag lastbilen og vaske hækken.

Det er der ikke særligt behov for på SCTs lastbiler, så den funktion benyttes normalt ikke.

Til sidst er der en bue med fire spinners, der skyller bilen med rent, blødgjort vand.

I den manuelle

Meningen er, at chaufførerne skal banke det store mudder af ude på pladsen. Så kører man ind i den automatiske vaskehal og så er bilen ren.

Hvis der er behov for mere vask, kan man køre ind i den manuelle vaskehal, hvor der er børster og højtrykslanser med og uden sæbevand. Desuden er der fire højtryksrensere, som man kan trække med sig gennem hallen, så det er muligt at arbejde på to biler samtidig.

- Vi har forskellige farvede børster, som skal bruges forskellige steder på lastbilerne. Skilte på væggen forklarer, hvordan de skal bruges. Vi prøvet at være pædagogiske, så man ikke sviner alle børsterne til. Det hele er gennemtænkt, slutter Morten Vagnholm.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Rent kvindehold på chaufføruddannelsen
Frode Laursen er med til at bekæmpe madspild
Tiptrailer på 59 kubik til Kjellerup
DI om nye EU-krav: Det er en kæmpe opgave
Varebils-specialist gearer op til vækst
Venstres trafikordfører ramt af vælgernes dom
Andre Nordiske Medier
Licitationen
Motor-magasinet
Søfart

Send til en kollega

0.14